Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit: Hallituspuolueet jyräsivät kuljetusalan

Nosturit-bannerikuva

Eduskunta äänesti selvin numeroin kumoon Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän esitykset, jotka olisivat parantaneet hallituksen lakiesitystä lähetettyjen työntekijöiden suojelusta. Hallituspuolueet saivat vain vaivoin enemmistön edustajista taakseen. Joukko asiaan paneutuneita hallituspuolueiden edustajia näytti poistuvan salista ennen äänestyksiä. Hallitusta auttoivat oppositiopuolue RKP:n edustajat äänestämällä hallituksen mukana. Yhteensä eduskunta äänesti yhdeksästä korjausesityksestä.

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan Sosialidemokraattinen ryhmä, kansanedustajat Tarja Filatov, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen, sanovat, että kuljetusalan tarpeiden yli käveltiin lähetettyjen työntekijöiden suojelua koskevan direktiivin äänestyksessä perjantain täysistunnossa.

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan Sosialidemokraattinen ryhmä, kansanedustajat Tarja Filatov, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen, sanovat, että hallitus teki puhtaasti poliittisen arvovalinnan ja käveli kuljetusalan tarpeiden ylitse lähetettyjen työntekijöiden suojelua koskevan direktiivin äänestyksessä perjantain täysistunnossa.

– Tämä oli merkillinen äänestys ja sai hallituksen rivit rakoilemaan. Ennen vaaleja ja hallituksen menon jälkeen puhuttiin kyllä kovasti sinivalkoisesta työstä ja suomalaisen työntekijän takuumiehenä olemisesta puheenjohtaja Soininkin suulla, mutta sitten kun puheet tulisi muuttaa teoiksi, niin toimitaan ihan toisin. Nyt Soini oli äänestyksestä poissa, sanoi joensuulainen Mäkisalo-Ropponen. – Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti- ja sakkomaksut jäävät 1000 ja maksimissaan 10 000 euroon. Saksassa summat ovat 30 000 ja 500 000 euroa, vertaili Mäkisalo-ropponen.

Valiokunnan puheenjohtaja Filatov näkee myös Suomen suunnan muuttuneen – vääräksi.

– Maantiekuljetuksissa kasvaa nyt halpatyövoiman riski, koska uusi laki heikentää reilujen työehtojen valvontaa. Aiemmin Suomessa on vallinnut yhteisymmärrys siitä, että lähetettyjen työntekijöiden työehtoja valvotaan kaikilla Euroopan unionin sallimilla keinoilla, kertasi Filatov muutosesitysten perusteluja.

Hallitukset ovat käyttäneet kaikki mahdollisuudet puolustaessaan yritysten välistä reilua kilpailua sekä periaatetta, että Suomeen voi tulla töihin, mutta työstä pitää maksaa reilu, suomalaisten työehtosopimusten mukainen palkka. Sipilän hallitus jättää käyttämättä ketjuvastuun mahdollisuudet toimeenpanossa ja valitsi sinisilmäisesti kevyemmän sääntelyn, summasi Filatov murheellisten äänestysten tulokset.

Tamperelainen Nurminen olisi luullut, että edes perussuomalaiset olisivat puolustaneet suomalaista kuljetusalaa, mutta toisin kävi.

– Perussuomalaiset ovat lähteneet markkinaliberalistisen politiikan takuumiehiksi – tai ainakin hallituksen hiljaisiksi yhtiömiehiksi – koska päästivät hallituksen esityksen voimaan tällaisena. Tällaisella politiikalla Suomesta viedään näillä päätöksillä tulevaisuuden eväät, kun suomalainen yrittäjä ei ole työllistämisessä samalla viivalla kuin lähetettyä halpatyövoimaa käyttävä halpuuttaja. Miksi emme voisi puolustaa kansallisesti suomalaisia työpaikkoja, kun kaikki muutkin EU-maat niin tekevät, kysyy Nurminen.

Asian II käsittely on ensi viikolla. Lakien sisältö on nyt päätetty, eli päätettävänä on vain hyväksyntä tai hylkäys.