Tv-lupamaksu muuttuu YLE-veroksi

Eduskuntaryhmien puheenjohtajat ja asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru sopivat 16. joulukuuta Yleisradion julkisen palvelun rahoituksesta ja sisällöstä sekä Ylen ohjauksesta ja valvonnasta.

– On erittäin merkittävää, että eduskunnan kaikki poliittiset ryhmät antoivat tukensa Yle-uudistukselle. Tämä korostaa sitä, että Yleisradio toimii eduskunnan valvonnassa. Sopua on hierottu kahdella hallituskaudella, eikä se syntynyt nytkään helposti. Kiitänkin eduskuntaryhmien puheenjohtajia yhteistyöstä koko syksyn jatkuneissa tiiviissä neuvotteluissa, Kiuru sanoo.

– Kansalaisten kannalta Yle-uudistus turvaa nykymuotoisen Ylen toiminnan jatkumisen sekä sisällön monipuolisuuden ja alueellisuuden, Kiuru toteaa.

Yleisradion julkinen palvelu hoidetaan budjettirahoituksella vuoden 2013 alusta ja se katetaan uudella Yle-verolla, jonka suuruus määräytyy ansiotulojen ja pääomatulojen mukaan. Vero on vajaat 0,7 prosenttia tuloista, euroiksi muutettuna vähintään 50 euroa ja enintään 140 euroa vuodessa henkilön tulotasosta riippuen. Alaikäisiltä ja tietyn tulotason alittavilta veroa ei peritä lainkaan.

Kiurun mukaan nyt sovittu rahoitusmalli on sosiaalisesti oikeudenmukainen ja pienituloisille aikaisemmin kaavailtua mediamaksua selvästi kohtuullisempi.

– Yle-vero puolittaa miljoonan suomalaisen yksinasuvan maksun. Keskimäärinkin maksu laskee 80-90 eurolla verrattuna siihen, että nykyinen tv-maksujärjestelmä jatkuisi, Kiuru sanoo.

Yrityksiä varten luodaan kaksiportainen järjestelmä, jossa Yle-vero on yrityksen liikevaihdosta riippuen joko noin 317 tai noin 634 euroa.

Ylen julkisen palvelun rahoitustaso vuonna 2013 on 500 miljoonaa euroa veroineen. Tasoa tarkistetaan vuosittain indeksin mukaista vuotuista kustannustason nousua vastaavasti.

Kiuru korostaa, että vielä vuonna 2012 televisiomaksut peritään kotitalouksilta nykyiseen tapaan kuten laki edellyttää.

Ylen ohjausta ja valvontaa täydennetään merkittävien uusien palvelujen ennakkoarviointia koskevalla sääntelyllä. Hallintoneuvoston käsittelyyn tulevien asioiden valmistelusta vastaa ennakkoarvioinnin osalta liikenne- ja viestintävaliokunnan yhteydessä toimiva virkamies.

Lisäksi eduskunnan mahdollisuuksia saada tietoa julkisen palvelun toteutumisesta sekä sen ohjauksesta ja valvonnasta lisätään.

Myös Ylen julkisen palvelun tehtävänantoa päivitetään.

Yle-uudistuksesta tehdään nyt sovitun pohjalta valtioneuvoston periaatepäätös. Asiaan liittyvät lainsäädäntömuutokset toteutetaan keväällä 2012.

Eduskuntaryhmien julkilausuma ja muu taustamateriaali on saatavilla tiedotteen liitteenä liikenne- ja viestintäministeriön verkkopalvelusta www.lvm.fi.

Katso tästä koko YLE:n uudistuspaketti ja tästä tiivistelmä YLE -uudistuksesta.