Tuula Väätäinen: Pitkäaikaisasunnottomuuden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn panostettava jatkossakin

SDP:n pohjoissavolainen kansanedustaja Tuula Väätäinen kiittelee Sosiaali- ja terveysministeriön Kuopion kaupungille myöntämiä hankerahoituksia. Tänään torstaina julkistettujen tietojen mukaan ministeriö on myöntänyt Kuopiolle yli 150 000 euroa ns. Kaste-hankerahaa pitkäaikaisasunnottomuuteen liittyvien ongelmien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

– Pitkäaikaisasunnottomien asumisen tukeminen sekä asunnottomuuden vähentäminen ja ennaltaehkäisy ovat asioita, jotka koskettavat vain marginaalista ryhmää, mutta joiden hinta on yhteiskunnallemme sosiaalisesti kestämätön, Väätäinen toteaa.

– Erityisen tärkeää on osoittaa resursseja päihteitä käyttäville ja korvaushoidossa oleville nuorille tarkoitettuun asumisen tukemiseen. Nuorten huomiotta jättäminen johtaa paitsi suuriin kustannuksiin tulevaisuudessa, on myös inhimillisesti huonoa politiikkaa, Väätäinen jatkaa.

– Haluankin kiittää koko maakunnan puolesta rahoituksen myöntänyttä ministeriötä – vain nuorista huolta pitämällä voimme rakentaa kestävän tulevaisuuden alueellemme, Väätäinen lopettaa.