Tuula Peltonen: Sote-laille on todellinen tarve

Eduskunnassa on käsiteltävänä paljon porua aiheuttanut sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus. Lakipaketin läpisaaminen on erittäin tärkeää ja tarpeellista. Lakiuudistuksen avulla saamme Suomeen järjestelmän, joka turvaa sosiaali- ja terveyspalvelut tasavertaisesti joka puolella maata jokaiselle apua tarvitsevalle. Nyt näyttää siltä, että laille onkin todella kiireellinen tarve.

Joissakin kunnissa on herännyt valtava hätä ja kiire lähteä kilpailuttamaan ja sitä kautta ulkoistamaan jopa kokonaisuudessaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Kun eduskunnassa perustuslakivaliokunnassa tutkitaan parhaillaan sitä, että kunnissa demokratia jatkossakin toimisi ja päätöksenteko pysyisi kunnan päättäjien käsissä riittävästi, ovat jotkut kunnat valmiita täysin suoraan luovuttamaan kaiken valtansa ulkopuoliselle yrityskoneistolle. Ikävä kyllä yksi huono esimerkki tästä on kotikuntani Jämsä.

Jämsässä ollaan hyväksymässä Pihlajalinnan käskystä ja toimesta pian kokonaisulkoistus ja siirtämässä 550 henkilöä suoraan kunnalta yksityisen palvelukseen. Johtavat viranhaltijat ja heidän näkemyksensä on täysin ohitettu. Ainoa, jota on kuunneltu on Pihlajalinnan toimitusjohtaja. Tämäkö on kuntademokratiaa?

Tutkija Minna Isoaho on ottanut kantaa SOTE-palvelujen ulkoistamisiin käyttäen esimerkkinä Jämsää ja Espoota:

”Näissä kaupungeissa tavoitellaan laajoja ulkoistuksia kiireellä ja salaisuuden verhon takana, jolloin riski väärinkäytöksille ja huonojen päätösten tekemiselle kasvaa merkittävästi. Vaikuttaa siltä, että hyvän hallinnon käytännöt ja demokratia heitetään päätöksenteossa röyhkeästi romukoppaan, kun pienet piirit ajavat tahtoansa läpi nopeasti ja vaivihkaan. Yksityinen yritystoiminta on tärkeää, mutta on huolestuttavaa, että kunnat luopuvat näin laajasti omasta palvelutuotannostaan. Se ei ole kansakunnalle eduksi. Kilpailuttamisajattelussa on tehty virhe, kun kuvitellaan, että julkisen sektorin on luotava yksityiselle sektorille liiketoimintamahdollisuuksia. Kyllä yritysten on itse luotava palveluita tai tuotteita, joille on kysyntää. Julkisen sektorin on voitava täysin itsenäisesti päättää mitä palveluita tarjotaan ja miten niitä tuotetaan. Hirttäytyminen yksityisten toimijoiden kiinteisiin hintoihin vuosikausiksi eteenpäin on tuhoisa tie, eikä tuo kokonaissäästöjä vaikka niin väitetään.” (Minna Isoaho, liiketoimintojen johtajakouluttaja, Uuden Suomen blogi)

Olen Isoahon kanssa samoilla linjoilla täysin ja tähän katsoen näen erittäin kiireelliseksi ja tarpeelliseksi saada SOTE-laki nopeasti käsiteltyä ja hyväksyttyä eduskunnassa. Jottei näitä demokratialuovuttamisia lähdetä kunnissa enää enempää tekemään.