Tuula Peltonen: Ohjenuoraksi työn investoinnit Suomeen

Nyt jos koskaan on löydettävä väyliä saada lisää työn mahdollisuuksia Suomessa. Olemme tämän hallituskauden painineet erittäin vaikeassa talouden suhdannetilanteessa ja menettäneet viennin alakulon myötä liian paljon arvokkaita työpaikkoja.

– On hienoa, että työministeri Lauri Ihalainen on laatinut tiekartan työllisyyden vahvistamiseksi. Tulevien poliittisten päätösten viitoittama tie on merkittävää taantumasta ylöspääsemiselle. Tarvitsemme päätöksiä, joiden turvin yritykset uskaltavat investoida Suomeen. Tällöin on tehtävä ratkaisuja niin koulutuksen, verotuksen, infrahankkeiden kuin innovaatioympäristön suhteen. Teollisuuden ja viennin edellytyksiä on kaikilta osin parannettava, toteaa Peltonen.

Keski-Suomelle tärkeä metsäteollisuus katsoo myös tulevaisuuteen parempien toimintaedellytysten puolesta. Suomen hallituksen on löydettävä ratkaisuja, jotka tukevat työpaikkojen jäämistä Suomeen yhä paremmin. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että myös vienti saadaan kasvuloikkaan seuraavina vuosina.

Pidän onnistuneena Ihalaisen tiekartan osalta myös tavoitteita lisätä muutosturvan ja äkillisen rakennemuutoksen ennakoinnin toimintamalleja uudelleen työllistymiselle, silloin kun uuden työpaikan saaminen irtisanomistilanteessa on vaikeaa.

– UPM:n Jämsän tehtaiden osalta juuri päättyneet yt-neuvottelut tuovat ikäviä uutisia yli sadalle tehtaiden työntekijöille. Näille ihmisille on löydettävä uusi mahdollisuus koulutuksen avulla siirtyä työttömyyden sijaan työstä ja ammatista toiseen, vaatii Peltonen.