Tuula Peltonen nosti esiin sijaisvanhempien aseman

Kansanedustaja Tuula Peltonen jätti 9. heinäkuuta ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen koskien sijaisvanhempien asemaa ja jaksamista. Kansanedustaja Peltonen haluaa nostaa esille heidän äänensä, jotka kaikessa hiljaisuudessa tekevät yhteiskunnassamme korvaamattoman arvokasta työtä.

Huostaan otettujen lasten määrä on Suomessa jatkuvasti kasvanut viimeisten 20 vuoden aikana. Esimerkiksi vuonna 2010 Suomessa oli kodin ulkopuolelle sijoitettuina 17 064 lasta ja nuorta. Laitoshoidon osuus on kasvanut jatkuvasti. Erityisesti yli 13-vuotiaiden osuus kodin ulkopuolelle sijoitetuista on kasvanut. THL:n mukaan laitosvuorokauden hinta on noin 243 euroa, ammatillisen perhekotihoidon vuorokauden hinta noin 171 euroa ja sijaisperhehoidon vuorokauden hinta noin 60 euroa. Sijaisvanhempien saamat korvaukset vaihtelevat kunnittain eivätkä ne tällä hetkellä useinkaan mahdollista toisen vanhemman kotonaoloa, vaikka se olisi usein perustelua, erityisesti silloin, kun uusi lapsi totuttautuu perheeseen.

– On surullista ja huolestuttavaa, että edelleen Suomessa valtaosa huostaan otetuista lapsista sijoitetaan laitosmaisiin eikä kodinomaisiin olosuhteisiin, toisin kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa. Näillä lapsilla on yleensä takanaan traumaattisia kokemuksia, joista toipuakseen he tarvitsevat tervehdyttäviä kokemuksia; aikuisia, jotka eivät hylkää ja joihin uskaltaa kiintyä sekä turvallisen perheyhteisön ympärilleen. Huostaan otettujen lasten sijoittaminen sijaisperheisiin olisi, paitsi yhteiskunnan kannalta edullisin vaihtoehto, myös lasten ja nuorten tasapainoisen kasvun ja kehityksen kannalta paras vaihtoehto, painottaa Peltonen.

Myöskään sijaistoiminnan jälkihoito ei ole kansanedustaja Peltosen mukaan riittävällä tasolla. Lasten traumaattiset kokemukset ulottavat usein vaikutuksensa aikuisuuteen saakka, eikä itsenäisen elämän aloittaminen ole nuorille aikuisille siksi aina helppoa. Monet sijaisvanhemmat kantavat ymmärrettävästi huolta jo aikuisiksi ehtineistä sijaislapsistaan ja auttavat taloudellisesti, vaikka heillä itsellään onkin usein jo uusia sijaislapsia.

Kansanedustaja Peltonen jätti ministerin vastattavaksi seuraavat kysymykset:

Millaisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä sijaisperheiden aseman parantamiseksi ja sijaisvanhempien jaksamisen edistämiseksi? Kuinka edistetään kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten keskinäistä tasa-arvoa? Kuinka hallitus aikoo edistää sijaisvanhempien hoitopalkkioiden ja kulukorvausten valtakunnallista yhtenäistämistä, ja sitä, että palkkiot aidosti mahdollistaisivat toisen vanhemman kotona olon? Kuinka hallitus aikoo parantaa sijoitusten jälkihoitoa niin sijaisperheisiin, perhekotihoitoon, kuin laitoksiin sijoitettujen lasten osalta?

Lisätietoja: Tuula Peltonen, 050 512 2156, tuula.peltonen(at)eduskunta.fi