Tuula Haatainen: Varapääministeri Soinin lupaus Fimean toimipaikkojen jäädyttämisestä tervetullut

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, Helsingin pormestariehdokas Tuula Haatainen on tyytyväinen pääministerin sijaisena tänään kyselytunnilla toimineen ministeri Timo Soinin linjaukseen siitä, että Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean tilanne voidaan rauhoittaa niin, että toimipisteet säilyvät nykyisellään pääasiassa Helsingissä, eikä toiminta siirry kokonaan Kuopioon.

– Tämä olisi järkevä päätös Fimean toimintaedellytysten turvaamisen kannalta. Emme voi pakkosiirtää ammattilaisia, eikä ole mitään järkeä lähteä purkamaan osaavaa organisaatiota osasiin tutkimuksissa epäonnistuneeksi todetun alueellistamisen nimissä. Siinä kärsisi ennen kaikkea Fimea ja myös koko Suomi.

Soini vastasi Haataisen kysymykseen sanatarkasti seuraavalla tavalla: ”Uskon, että edustaja Haatainen, joka muistaakseni on Vehmersalmelta lähtöisin, tuntee sekä Kuopion alueen että täällä toimineena pääkaupunkiseudun alueen, ja sen takiahan tämmöinen duaalimalli on varmasti hyvä. Eli kyllä meistä täällä toivottavasti meidän kahden lisäksi joku muukin tämän ymmärtää.”

– Varapääministeri Soinin puheenvuoro on tervetullut. Jos hallitus nyt toimii sovitulla tavalla ja rauhoittaa Fimean toimipaikkojen ympärillä vellovan epävarmuuden pysymällä tässä kahden toimipaikan lupauksessa, Fimea pääsee kehittämään toimintaansa pitkän epävarmuuden ajan jälkeen, Haatainen toteaa.