Tuula Haatainen: Sote-lainsäädäntö on kokonaisuus

Tuula Haatainen

Valtioneuvosto on tänään päättänyt lähettää sosiaali- ja terveydenhuollon lakiesityspaketin eduskunnan käsiteltäväksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen korostaa, että sote-uudistuksen käsittely joudutaan aloittamaan ennen kuin valinnanvapauslainsäädännön lopullinen sisältö on tiedossa.

– Ministeriön lausuntokierroksella oleva valinnanvapauslakiluonnos on kohdannut poikkeuksellisen voimakasta kritiikkiä merkittäviltä asiantuntijoilta. Hallituspuolueiden taholta on annettu ymmärtää, että lausuntokierroksella olevaan esitykseen tulee muutoksia. Näistä muutoksista eduskunnalla ei ole vielä tietoa ja aikataulu on tiukka, Haatainen sanoo.

– Eduskunnan tulee voida käsitellä sote-lakeja kokonaisuutena mukaan lukien valinnanvapauslainsäädäntö. Hallituksen pitää huolehtia, että asialle jää riittävä aika asianmukaiseen käsittelyyn.