Tuula Haatainen SDP:n presidenttiehdokkaaksi

Tuula Haatainen

Jyväskylässä kokoontuva SDP:n puoluevaltuusto on valinnut kansanedustaja Tuula Haataisen puolueen presidenttiehdokkaaksi.

Haatainen sai puolueen jäsenten neuvoa-antavassa jäsenäänestyksessä 48% prosenttia annetuista äänistä.

Presidenttiehdokas Haataisen puheessa kuultiin voimakas vetoomus inhimillisyyden ja oikeudenmukaisuuden puolesta:

Minun Suomessani ei ole sijaa vihapuheelle tai ihmisarvon polkemiselle. Meidän tarjottava vaikeisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin kestäviä ratkaisuja. Tässäkään vaalissa ehdolla olevien ei pidä puhua ääripäistä. Ihmisarvo ei ole suhteellinen. Sen puolustajat eivät ole ääripää. Ihmisarvo on absoluuttinen

Minä tulen puolustamaan viimeiseen asti demokratiaa ja avointa yhteiskuntaa voimilta, jotka niitä horjuttavat. Haluan tehdä selväksi, että Suomessa ei ole tilaa rasismille. Minä puolustan presidenttinä jokaista ihmistä.

Haatainen nimesi ilmastonmuutoksen keskeiseksi haasteeksi tulevaisuudelle:

Koko ihmiskunnan tulevaisuus ja olemassaolo ovat kiinni siitä, saadaanko ilmaston lämpeneminen kuriin. Ilmastonmuutos on keskeinen syy luonnonkatastrofeihin ja siitä aiheutuvaan pakolaisuuteen. YK:n ilmastosopimus on suunnannäyttäjä. Me olemme sitoutuneet siihen. Ongelma on globaali ja siksi tarvitaan rajat ylittävää yhteistyötä.

Haatainen mainitsi naisten ja tyttöjen osaamisen yhtenä maapallon alikäytetyistä voimavaroista ja peräänkuulutti naisten saamista mukaan taloudelliseen päätöksentekoon. Hän muistutti Suomen kehitysyhteistyön painopisteen olleen tyttöjen ja naisten aseman vahvistamisessa, minkä vuoksi kehitysyhteistyön leikkaukset ovat lyhytnäköistä politiikkaa Suomen hallitukselta.

Haatainen sanoi toivon sanoman olevan kestävän kehityksen ytimessä:

Kun puhumme inhimillisestä kestävästä kehityksestä, kysymys on juuri tästä. Saavatko uudet sukupolvet, tytöt ja pojat yhtäläiset mahdollisuudet koulutukseen? Näkeväkö he edessään toivon tulevaisuudesta? Vain luomalla uskoa, toivoa ja tulevaisuuden näkymää, voimme rakentaa kestävää yhteiskuntaa.

Jäsenvaalissa äänioikeuttaan käytti 16 646 puolueen jäsentä ja äänestysaktiivisuus oli 48%. Tuula Haatainen sai ääniä 8050 (48,3 %), Maarit Feldt-Ranta 7013 (42,1 %) ja Sirpa Paatero 1438 (8,6 %).

Tuula Haatainen on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri ja sairaanhoitaja.

Lue Tuula Haataisen puhe valinnan jälkeen täältä

Ilmoittaudu mukaan Tuulan tukijoukkoihin osoitteessa presidentti2018.fi