Tuula Haatainen Kuopiossa: Koulutuksesta leikkaaminen on kuin sahaisi oksaa jolla istuu

– Satavuotiaan Suomen tarina on selviytymistarina, kuin Tuhkimotarina, presidenttiehdokas Tuula Haatainen sanoi vieraillessaan kotikaupungissaan Kuopiossa.

Haatainen muistutti, kuinka Suomi on noussut sadan vuoden aikana kehitysmaan tasolta monilla mittareilla mitattuna maailman johtavien valtioiden joukkoon.

– Kuopio seutukuntineen on hyvä esimerkki kasvuvoimasta ja sinnikkyydestä. Kasvukeskus tarvitsee kehittyäkseen yritysten, tieteen ja tutkimuksen sekä kuntien yhteisymmärryksen, Haatainen sanoi.

Hän korosti erityisesti koulutuksen ja tutkimuksen roolia. Haataisen mukaan presidentti on arvojohtaja, jonka on nostettava esiin kansakunnalle tärkeitä asioita.

– On hienoa, että Itä-Suomen yliopisto on ottanut tavoitteeksi tieteiden välisen yhteistyön. Tämä on pohja sille, että Kuopioon ja Joensuuhun sekä Savonlinnaan voi syntyä uusia innovaatioalustoja, Haatainen sanoi.

Haatainen pahoitteli, että yliopistojen rahoitusleikkaukset näkyvät myös Itä-Suomen yliopistossa. Valtion rahoitusta on vähennetty yli miljoonalla eurolla vuodesta 2017.

– Koulutuksesta leikkaaminen on kuin sahaisi oksaa, jolla istuu, Haatainen sanoi.

Tuula Haatainen on toiminut opetusministerinä sekä sosiaali-ja terveysministerinä. Tällä hetkellä hän on kansanedustaja ja sosiaali-ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja.

Lisätietoja:

Merja Leskinen