Tuula Haatainen blogissaan: Hyvinvointi ei ole kauppatavaraa

SDP:n kansanedustaja Tuula Haatainen ruotii blogissaan hallituksen sote-linjauksia. Erityistä hämmennystä on herättänyt kokoomuksen ajama malli, jossa asiakas valitsee palvelunsa yksityisistä ja julkisista palveluntuottajista, ja julkinen raha seuraa perässä. Tämänkaltainen malli on käytössä Ruotsissa.

– Kokoomus on pitkään puhunut Ruotsin mallin puolesta. Siellä palvelutarjonta on painottunut erityisesti tiheään asutuille, hyvin toimeentuleville alueille – eli sinne, missä on parhaat markkinat. Malli ei ole kyennyt suuntaamaan resursseja niille ihmisille, joiden terveyspalveluiden tarve on suurin.

– Avoimia kysymyksiä on paljon. Onko kenttä auki myös suurille yrityksille, jotka eivät maksa voitoistaan veroja Suomeen ja jotka voivat sulauttaa pienemmät kilpailijat itseensä? Millä tavoin yksityiset tuottajat tulevat kommunikoimaan erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalveluiden kanssa? Saako esimerkiksi apua tarvitseva perhe sekä terveys- että sosiaalipalvelut jatkossa ilman suurta rumbaa?

Sote-uudistuksella tavoitellaan kestävyysvajeen taittamista kolmella miljardilla eurolla. Aluejako on niin sekava ja palveluiden integraatio tulee toteutumaan niin puutteellisesti, että tämän toteutuminen voi osoittautua mahdottomaksi.

– Valitettavasti hallituskriisin ja poliittisen kaupankäynnin tuoksinassa unohtui, miksi koko sote-uudistusta oltiin alun perin tekemässä. Nyt on puhuttu vain terveyspalveluiden pyöröoven nopeudesta. Ennaltaehkäisy, sosiaalipalvelut ja monista ongelmista kärsivien ihmisten auttaminen on jäänyt taka-alalle.