Tuppuraiselta vaihtoehto hallituksen päivähoitomaksujen korotuksille

Tytti Tuppurainen

Kansanedustaja, SDP:n naisjärjestön puheenjohtaja Tytti Tuppurainen pitää hallituksen päivähoitomaksuihin suunniteltuja korotuksia pöyristyttävinä.

– Tuskin on ehtinyt muste kuivua hallituksen päätöksestä nostaa koulujen iltapäiväkerhojen maksuja 100 prosentilla vähintään 60 eurolla kuussa, kun hallitus on tekemässä rajuja korotuksia päivähoitomaksuihin, ihmettelee Tuppurainen.

– Täytyy kysyä, onko hallitus ja perheasioista vastaavat ministerit ajan tasalla lapsiperheiden arjesta. Mikäli olisivat, ei tällaisia suunnitelmia edes laadittaisi. Hallituksen linjaukset vievät takaisin kohti kotiäitiyhteiskuntaa, mikä heikentää työmarkkinoiden toimintaa ja hidastaa talouskasvun syntyä.

Tuppurainen epäilee, että hallitukselle on tullut arviointivirhe tai lapsiperheisiin kohdistuvista maksuista ja verojen korotuksista ei jälleen kerran ole tehty kokonaisarviota.

Tuppurainen väläyttää hallitukselle mahdollisuutta, että se kevään kehysriihessään tekisi päätöksen luopua lapsiperheitä kurittavasta maksupolitiikasta.

– Tätä varten on syytä käynnistää lapsi- ja perhevaikutusten arviointi hallituksen politiikkatoimista, esittää Tuppurainen.

Tuppurainen ehdottaa päivähoitomaksujen korottamisen sijaan lapsiperheiden valinnanvapauden lisäämistä mm. tuntiperusteisella maksujärjestelmällä päivähoidossa. Tästä yhtenä esimerkkinä on Liperin kunta, jossa järjestelmä on tuonut tuntuvia säästöjä kunnalle.