Tuppurainen: Ympäristöministeriön säilyttävä itsenäisenä

SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppurainen tyrmää ministeri Orpon esittämän ehdotuksen yhdistää ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö.

– Jos näin tehtäisiin, ympäristö tulisi häviämään raskaasti, Tuppurainen tiivistää.

Tuppuraisen mukaan Ympäristöministeriön on jatkossakin säilyttävä itsenäisenä. Ympäristöpuolue SDP oli aikoinaan luomassa ympäristölle omaa ministeriötä. Tuloksena syntynyt malli sopii hyvin EU:n ja kansainväliseen yhteistyöhön. Lisäksi ympäristöministeriö vastaa maankäytön ja asumisen asioista, joilla on merkittävä ympäristövaikutus, mutta ei kovinkaan ilmeistä kytkentää maa- ja metsätalouteen.

Tuppurainen korostaa, että ympäristön kestokyky on jo nyt ylittynyt. Jokaisen ympäristöä koskevan päätöksen tulisikin perustua asiantuntevaan kestävyysarvioon. Jos saman katon alla päätetään elinkeinojen intresseistä sekä ympäristönsuojelusta, on vaarana että vain voimakkaimmin huutava saa äänensä kuuluville.

Päästöt ovat tälläkin hetkellä yli Itämeren sietokyvyn. Lisäksi tapahtumat Talvivaarassa ja tänä kesänä Kokemäenjoella kertovat, että ympäristöministeriö tarvitaan ja erityisesti lupakäsittelyyn ja valvontaan tarvittaisiin lisää resursseja.

Keskustelua ympäristönäkökohtien ja luonnonvarojen hyödyntämisen kesken tarvitaan. Maa- ja metsätalousministeriön toiminta on monesti osoittanut, että tutkimuksellakaan osoitettu arvio siitä, mikä on luonnonvarojen kestävää käyttöä, ei muuta ministeriön linjaa päätöksissä.

– Kalastusasiat, erityisesti lohipolitiikka, on tästä hyvä esimerkki. Vaikka tutkimusten mukaan alamittoja pitäisi edelleen kasvattaa, ajoi maa- ja metsätalousministeriö jääräpäisesti ohi kaikista tutkimustuloksista, Tuppurainen päättää.