Tuppurainen: Vihapuheet ovat jo äärirajalla

Tytti Tuppurainen

Perussuomalaisten oululaispoliitikko Sebastian Tynkkynen vaatii facebook-kirjoituksessaan islamin kitkemistä Suomesta. Kirjoitus menee lajissaan toistaiseksi pisimmälle, sillä siinä esitetään jo maassa olevien muslimien poistamista ”massiivisilla siirroilla” sekä leimataan tietty uskontokunta terroristeiksi – selvin sanoin, vähääkään sievistelemättä.

Kirjoitus on syytä ottaa vakavasti, kahdesta syystä. Ensinnäkään kirjoittaja ei ole mikä tahansa Tynkkynen, vaan perussuomalaisten – hallituspuolueen – nuorisojärjestön puheenjohtaja. Toisekseen, emopuolue perussuomalaiset ei ole vaiennut julkaisua, vaan päinvastoin jakoi tekstin viralliselta facebook-tililtään saatteella Tynkkysellä ”on asiaa”.

Tynkkysen ulostulo on joko poliittista opportunismia tai osa hänen maailmankatsomustaan. Molemmissa tapauksissa asia on vakava. Jos kyse on opportunismista, kasvavalla maahanmuuttokriittisyydellä ratsastamisesta, Tynkkynen leikittelee vakavilla asioilla. Kiihotus kansanryhmää kohtaan on rikoslaissa määritetty rangaistavaksi.

Mikäli taas kyse on maailmankatsomuksesta, on Suomessa syytä perusteelliseen itsetutkiskeluun. Rasismi ei ole enää yhteiskunnallinen reunailmiö, kummajainen, vaan hallituspuolueen piirissä tehtävää politiikkaa. Tynkkysen tekstin arveluttavuutta voi testata vaikkapa korvaamalla sanat ’islam’ ja ’muslimi’ sanalla ’juutalaiset’. (Kun Tynkkynen vaatii palautusautomaattia toimimaan ”täyttä häkää”, kyseessä on kai sentään lipsahdus.) Mitään muuta ei tarvitse muuttaa, ja teksti näyttää hätkähdyttävästi samalta kuin natsisaksan antisemitistiset suunnitelmat. Ne suunnitelmat pantiin täytäntöön Euroopan historian hirvittävimmällä rikoksella.

Terrorismia pitää torjua lujin ottein. Sen kasvualustana oleva radikalismi on kitkettävä, olipa kyseessä uskonnon vääristely tai rasismi. Pohjoismaiden pahin terroriteko Norjassa oli rasistisen äärimmäisyysihmisen tekemä. Pelkkä vuoropuhelu ei riitä, vaan tarvitaan valvontaa, ennaltaehkäisyä ja rikollisten rankaisemista.

On korkea aika, että perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini tekee selväksi miten puolue suhtautuu puolueessaan toistuvasti esiintyvään rasismiin, joka käy kerta kerran jälkeen kovemmilla kierroksilla. Soini ei pääse tästä ympäri toteamalla nuorten olevan luonnostaan radikaaleja. Puolue otti Tynkkysen puheet sosiaalisessa mediassa omikseen. Myöskään pääministeri Sipilä ei voi sallia tällaista. Jään odottamaan, että nämä päättäjät ottavat vastuun.