Tuppurainen: Veroparatiisien kitkentä Eurooppa-selontekoon

SDP:n Eurooppa-työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Tytti Tuppurainen on tyytyväinen Iso-Britannian ehdotuksiin komissiolle veroparatiisien kitkemiseksi. Veroparatiisien kitkeminen on koko EU-alueen etu. Suomelle seuraava merkittävä linjauksen paikka on Eurooppa-selonteko.

– Euroopan Komission tuoreen arvion mukaan verojen välttely merkitsee kaikkiaan jopa 1000 miljardin euron verotulojen menetystä vuodessa EU-alueella. Ilman tätä menetystä iso osa finanssikriisin jälkeisestä julkisten talouksien vajeesta saataisiin katettua. Hyvä että Iso-Britannia on ollut aloitteellinen, Tuppurainen toteaa.

– Suomen on jatkossakin oltava eturintamassa veroparatiisien torjumisessa. Se on eettisesti oikein ja taloudellisesti kannattavaa, Tuppurainen sanoi.

– Yksin emme kuitenkaan voi kansainvälistä ilmiötä kitkeä. Hyvä alku on saada tulevaan Eurooppa-selontekoon selkeä ja painokas kirjaus toimista veroparatiisien kitkemiseksi. Konkreettisia keinoja on lukuisia. Esimerkiksi viranomaisten EU:ssa tulisi saada automaattisesti varallisuustiedot haltuunsa eri maiden pankeista ja rahoituslaitoksista. Lisäksi tarvitaan yhteiset minimikriteerit sille, mitä toimintaa ei enää jatkossa hyväksytä. Kun EU pystyy yhdessä määrittelemään listan veroparatiiseista, myös mahdollisuudet boikotoida näitä maita ja alueita lisääntyvät, Tuppurainen linjasi.