Tuppurainen: Työväenliikkeen arvoissa tärkeintä on oikeudenmukaisuus

Tytti Tuppurainen

Kansanedustaja Tytti Tuppurainen nosti vappupuheissaan Oulussa, Kempeleessä ja Raahessa yhteiskunnan kehityksen mittaajaksi oikeudenmukaisuuden.

– Suomi pärjää, jos pidämme yhtä. Pidämme yhtä, jos suomalaiset pitävät yhteiskuntaa oikeudenmukaisena, totesi Tuppurainen. Oikeudenmukaisuus edellyttää, että kaikki pelaavat samoilla säännöillä. Veronkiertoa ei voi hyväksyä, veroparatiisit on suljettava.

Tuppuraisen mukaan myös työttömyys on oikeudenmukaisuuskysymys: jos nuori ei vuosien opintojen jälkeen saa työtä, se ei ole oikein.

– Oikein ei ole sekään, että hallitus vaikeuttaa naisten työllistymistä leikkaamalla päivähoidosta ja korottamalla päivähoitomaksuja. Suomi ei saa taantua takaisin kotiäitiyhteiskunnaksi. Sitä ei kansantalous kestä, eivätkä Suomen naiset halua, Tuppurainen painotti.

Tuppurainen otti esille myös ääriliikkeiden uhan. Euroopassa on poliitikkoja, jotka kiistävät ihmisoikeudet ja ihmisten yhdenvertaisuuden. Sosiaalidemokraatit taistelevat rasismia ja fasismia vastaan kaikkialla. Tuppurainen vaati ääriliikkeiden ja katupartioiden toiminnalle rajoja.