Tuppurainen: Turkisasetus hyllytetty, eläinsuojelulaki viipyy – missä ovat hallituksen toimet eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi?

Tytti Tuppurainen

Miksi turkisasetuksen valmistelu keskeytettiin, kysyy SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppurainen jättämässään kirjallisessa kysymyksessä.

Turkistarhaukseen liittyy eläinten hyvinvointia koskevia ongelmia, joihin tulee puuttua uusimman tutkimustiedon valossa. Maa- ja metsätalousministeriö on kuitenkin keskeyttänyt turkisasetuksen valmistelun hallitusohjelman kirjauksiin ja eläinsuojelulain kokonaisuudistuksen valmisteluun vedoten.

– Eläinten, myös turkiseläinten, olojen parantamiseksi tarvitaan poliittista tahtoa. Eduskunnassa vuonna 2013 käsitellyn kansalaisaloitteen yhteydessä vaadittiin turkiseläinten olojen parantamista, vaikkei turkistarhauksen kieltämiselle löytynytkään tuolloin poliittista pohjaa. Nyt kuitenkin turkisasetuksen valmistelu on keskeytetty. Miksi? On perusteltua kysyä, mitä hallitus aikoo nyt tehdä turkiseläinten elinolosuhteiden ja hyvinvoinnin parantamiseksi, sanoo Tuppurainen.

Tuppuraisen mukaan myös eläinsuojelulain kokonaisuudistusta tulee jatkaa kunnianhimoisin tavoittein ja kiirehtiä lain valmistumista. Lakiesitystä kuitenkin yhä odotellaan eduskunnassa. Nyt vaikuttaa siltä, ettei hallituksella ole halua kiinnittää huomiota eläinten hyvinvoinnin parantamiseen, toteaa Tuppurainen.

– Olen myös pahoillani, että SDP:n aloitteesta viime kaudella perustettua eläinsuojeluasiamiehen virkaa ei Sipilän hallitus jatkanut. Eläinten puolestapuhujia ei ole Suomessa liikaa, lisää Tuppurainen.