Tuppurainen: Suomesta arktisen ympäristöystävällisyyden johtomaa

Suomen on tähdättävä EU:n pohjoisen politiikan suunnannäyttäjäksi erityisesti puhtaan teknologian eli cleantechin alueella, SDP:n vaalipäällikkö, kansanedustaja Tytti Tuppurainen korostaa.

Selvitysmies Paavo Lipponen jätti maanantaina raporttinsa arktisten alueiden taloudellisesta potentiaalista. Tuppurainen toteaa, että linjaukset tukevat voimakkaasti vientivetoisen talouskasvun tavoitteita. Lipponen on oikeassa tähdentäessään, että Suomella on nyt etsikkoaika arktisessa politiikassaan.

– Pohjoisena maana Suomella on kotikenttäetu, joka tulee hyödyntää. Se tarkoittaa toimivaa infrastruktuuria, mutta samalla se edellyttää panostusta innovaatioihin.

– Kylmä ilmasto on luonnostaan saanut suomalaiset yritykset panostamaan ympäristöteknologiaan ja se on yksi tärkeistä talouskasvun avaimistamme. Cleantech voi olla myös se tie, jolla lunastamme tavoitellun johtavan aseman EU:n pohjoisessa politiikassa, Tuppurainen korostaa.

– Suomen on sitouduttava siihen, että arktisille alueille mentäessä sen herkkä ympäristö on otettava huomioon hyvin tarkasti. Eurooppa seuraa sitä maata, joka tähän tavoitteeseen pystyy antamaan uskottavimman vastauksen.