Tuppurainen: Satsaukset nelostiehen ja pohjoisen infraan ovat tervetulleita

Hallituksen tänään sorvaamassa neljännessä lisätalousarviossa on osana elvytyspakettia mukana mittava kokoelma infrapanostuksia, myös pohjoiseen Suomeen.

– Meillä pohjoisessa Suomessa tervehditään ilolla odotettuja panostuksia niin valtatie 4:n parannuksiin Simossa kuin Metsä Groupin biotehtaaseen liittyviä investointeja. Nelostie on koko Suomen valtimo ja osa TEN-T –ydinverkkoa. Sen kunto ja turvallisuus ovat merkittävä kysymys niin alueellisesti kuin koko maan kannalta, toteaa oululainen ministeri Tytti Tuppurainen.

Valtatie 4:n Oulu–Kemi liittymien parantamiseen Simossa ehdotetaan 20 miljoonan euron valtuutta ja 4 miljoonan määrärahaa vuodelle 2020. Lisäksi hallituksen esityksessä ehdotetaan ehdollisena Metsä Groupin biotuotetehtaan investointipäätökseen yhteensä 156 miljoonan euron valtuutta. Tähän kokonaisuuteen liittyviä hankkeita olisivat Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet (Kemin kohta), Kontiomäki–Pesiökylä -radan parantaminen, Oulu–Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, Oulu–Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantamisen ensimmäinen vaihe, 23,0 miljoonan euron valtuus ja vuodelle 2020 1,0 miljoonan euron määräraha sekä Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen.

– Perämerenkaaren alueelle panostaminen on rohkeaa katsomista tulevaisuuteen, josta hyötyjinä ei ole pelkästään pohjoinen Suomi, vaan kehittyvän infran kautta koko maa, Tuppurainen toteaa.

Myös maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL- sopimuksista on syntynyt neuvottelutulos, jossa Oulu on Helsingin, Turun ja Tampereen kanssa mukana. Sopimuksilla edistetään kestäviä liikennehankkeita ja kohtuuhintaista asuntotuotantoa erityisesti joukkoliikenteellä hyvin saavutettavilla alueilla. Hallitus sitoutuu varaamaan liikenteen hallinnonalan toimenpiteisiin 755,8 miljoonalla eurolla vuosille 2020-2031. Lisäksi valtio sitoutuu rahoittamaan kunnallistekniikka-avustuksia ja valtion tukemaan asuntotuotantoon liittyviä käynnistysavustuksia 180 milj. eurolla vuosina 2020–2023.

– Myös MAL-ratkaisu on rohkeaa katsomista tulevaisuuteen. Mittava sopimus luo suuntaviivoja pitkälle tulevaisuuteen ja on tervetullut väline, jolla rakentaa tulevaisuuden Oulun seudun elinvoimaa, Tuppurainen päättää.