Tuppurainen: Lapsiperheiden kotipalvelujen tarjontaa lisättävä

Viattomien lasten päivänä Demarinaisten puheenjohtaja, SDP:n vaalipäällikkö Tytti Tuppurainen muistuttaa, että lapsiperheiden kotipalvelua on vahvistettava ja laajennettava koskemaan entistä useampaa perhettä.

– Harvasta asiasta ollaan Suomessa niin yksimielisiä kuin perheiden palveluiden painopisteen siirtämisestä ennaltaehkäisevään suuntaan. Nyt on pantava tuumasta toimeen, Tuppurainen vaatii.
– Lapsilla ei voi maksattaa virheitä palvelujärjestelmän kohdistamisessa. Lapset ansaitsevat tarvitsemansa avun oikea-aikaisesti, hän jatkaa.

Vuodenvaihteessa voimaan astuva uusi sosiaalihuoltolaki edellyttää kuntia tarjoamaan perheille matalan kynnyksen kotipalvelua ilman lastensuojeluasiakkuutta. Kotipalvelua annetaan lain mukaan sairauden, synnytyksen, vamman tai muun toimintakykyä alentavan syyn tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella.

Eduskunta edellytti hyväksyessään lain, että hallitus seuraa kotipalvelujen laadun ja saatavuuden toteutumista.
– Tästä ei voi lipsua yhtään. Kunnilla on oltava edellytykset kotipalvelujen tarjoamiseen. Lupaus on annettu lapsille. Ja on muistettava, että aikainen puuttuminen mahdollisiin orastaviin ongelmiin aikaansaa suuria säästöjä myöhemmin, Tuppurainen toteaa.

Tuppurainen muistuttaa kotipalveluja kehitettäessä, että lapsiperheiden kirjo on laajentunut. On huomioitava niin yksinhuoltajaperheet, uusperheet, maahanmuuttajaperheet, monikkoperheet kuin vaikkapa sateenkaariperheet. Järjestelmän on joustettava lapsen ehdoilla perhetilanteen mukaan.
– Lapsi ei valitse perhettään. Siksi perheitä koskevien päätösten taustalla on oltava todellista tietoa erilaisista perheistä ja niiden palvelutarpeista, Tuppurainen päättää.

Viattomien lasten päivää vietetään useissa kristillisissä maissa 28.joulukuuta niiden lasten muistoksi, jotka kuningas Herodes raamatun mukaan surmautti.

Lisätiedot: kansanedustaja Tytti Tuppurainen 0400 840594