Tuppurainen: Kesätyöläisten oikeusturva kuntoon

Nuorten asema työmarkkinoilla on heikko ja vaikea työllisyystilanne on heikentänyt sitä entisestään. Etenkin palvelualoilla, joiden pienillä toimipaikoilla ei aina ole tehokasta luottamusmiesverkostoa, työsuhteessa olevien nuorten mahdollisuudet huolehtia asiallisista, lakien ja työehtosopimusten mukaisista työehdoista ovat heikot.

– Esimerkiksi ravintoloista on julkisuuteenkin tullut tietoja alipalkkauksesta ja muista työehtojen polkemisesta. Ongelma on omiaan kärjistymään nyt, kun nuoret hakeutuvat kesätöihin, kansanedustaja Tytti Tuppurainen huolehtii.

Nuorten oikeusturva työelämässä on tärkeää paitsi toimeentulon, myös työelämän pelisääntöihin perehtymisen kannalta.

– Nuorista ei saa tulla moraaliltaan kyseenalaisten työnantajien pelinappuloita. Tarpeellisina toimenpiteinä tulisi selvittää valvonnan tehostamista ja väärinkäytösten vahvempaa sanktiointia, vaatii Tuppurainen.

Oululainen Tuppurainen on jättänyt tänään valtioneuvostolle kirjallisen kysymyksen nuorten alipalkkauksesta koskien erityisesti palvelualojen tilannetta.