Tuppurainen: Kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia on parannettava

SDP:n vaalipäällikkö, kansanedustaja Tytti Tuppurainen uskoo, että eduskunnan päätös hyväksyä tasa-arvoinen avioliittolaki innostaa uusia ihmisiä mukaan vaikuttamistyöhön.

Tuppuraisen mukaan suomalaiset haluavat vaikuttaa yhteisiin asioihin ja yhteiskuntaan, se nähtiin esimerkiksi suuren kansanliikkeen ympärilleen keränneen Tahdon 2013 -kansalaisaloitteen kohdalla. Tuppurainen uskoo, että eduskunnan päätöksellä puoltaa kansalaisaloitetta tasa-arvoisesta avioliittolaista on suuri merkitys myös tulevaisuuden kansalaisaktiivisuuden kannalta.

– Meillä on nyt käynnissä hyvä draivi kansalaisvaikuttamisessa, sitä ei saa päästää hiipumaan. Toivon tämän onnistumisen siivittävän ihmisiä entistä aktiivisempaan osallistumiseen ja vaikuttamiseen. Suuri vastuu on myös meillä poliittisilla päättäjillä. Meidän täytyy toivottaa politiikasta ja yhteisistä asioista kiinnostuneet tervetulleiksi, ei piiloutua pykälien ja pöytien taakse.

KANE:n keskustelutilaisuuteen tänään osallistunut Tuppurainen muistuttaa, että kansalaisaktiivisuus on myös kaiken puoluetoiminnan taustalla oleva voima.

– Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE:n visio inspiroivasta ja vaikuttavasta kansalaisyhteiskunnasta sopii meille demareille kuin nenä päähän. Kansalaisaktiivisuus on se voima, joka yli sata vuotta sitten synnytti sosialidemokraattisen puolueen. Kansalaisten tahto, voima ja aktiivisuus ovat yhä ne pilarit, joiden varaan suomalainen poliittinen toiminta rakentuu.

– Meillä Suomessa politiikka ja päätöksenteko eivät ole mahtisukujen yksinoikeus ja näin on oltava myös jatkossa. Halu muuttaa maailmaa, halu osallistua ja antaa panoksensa ovat niin arvokkaita lahjoja suomalaiselle yhteiskunnalle, että vain hölmö jättää sen käyttämättä. Sen vuoksi julkisen vallan avustuskäytäntöjä on kehitettävä järjestöjen toimintaedellytysten vahvistamiseksi. Myös yleishyödyllisten yhteisöjen verotusta on selkeytettävä. Lainsäädännössä tulisi aina arvioida sen vaikutuksia kansalaisyhteiskuntaan ja järjestöjen toimintaan.