Tuppurainen Itellalle: Masentavaa! Irtisanomiset minimoitava

Oululainen kansanedustaja Tytti Tuppurainen (sd.) pitää Itellan torstaisia uutisia joukkoirtisanomisista erittäin ikävinä ja masentavina.

– Oulussa sijaitsee koko Pohjois-Suomea palveleva jakelukeskus, ja Itella työllistää Pohjois-Suomessa parituhatta ihmistä. Minä olen todella huolissani siitä, miten rankasti nämä mittavat irtisanomiset alueellemme iskevät.

Tuppurainen on harmissaan siitä, että synkille irtisanomisuutisille ei Oulun seudulla näytä tulevan loppua. Tilanteeseen ei voida kuitenkaan jäädä surkuttelemaan, vaan toimenpiteisiin on ryhdyttävä heti. Itellalla onkin jo käynnissä tukiohjelma, joka tarjoaa valmennusta ja tukea työnhakuun, uudelleen kouluttautumiseen tai yrittäjäksi ryhtymiseen.

– Odotan kyllä Itellan suunnalta suurta panostusta siinä, että irtisanotuille etsitään ja löydetään uutta työtä. Yhtiössä on tehtävä kaikki vapaaehtoisten järjestelyjen löytämiseksi ja lopullisten irtisanomisten minimoimiseksi. Yt-neuvottelut eivät saa olla pelkkä muodollisuus irtisanomisten läpiviemiseksi.