Tuppurainen: Hallituksella näytön paikka veronkierron estämisessä

Tytti Tuppurainen

Perjantain Ecofin-neuvostossa käsitellään komission veronkierron ehkäisemistä koskevaa toimenpidepakettia.

Kansanedustaja, suuren valiokunnan varapuheenjohtaja Tytti Tuppurainen (sd.) kannustaa ministeri Stubbia ja koko hallitusta aktiiviseen toimintaan veronkierron vastaisessa työssä.

– Hallituksen alkutaival veronkierron estämisessä ja aggressiivisen verosuunnittelun kitkemisessä on ollut kivinen. Päinvastoin, hallitus ajoi veronkiertäjien armahduslakia ja hallintarekisterilakia, joka olisi piilottanut omistukset.

– Euroopan unioni on nyt tuonut veronkierron vastaisen toimenpidepaketin käsittelyyn. Suomen on toimittava kunnianhimoisesti asian edistämiseksi. Yritysten on maksettava verot siihen maahan, josta voitot ovat peräisin, Tuppurainen toteaa.

– Unionissa menetetään verojen välttelyn takia vuosittain jopa tuhat miljardia euroa verotuloja. Paljon on tehtävissä tämän muuttamiseksi, jos vain tahtoa löytyy. Hallituksella on nyt näytön paikka.

Unionin tavoitteena on saavuttaa poliittinen yhteisymmärrys maakohtaisesta raportointijärjestelmästä ja veronkierron estämistä koskevasta direktiivistä keväällä 2016.