”Tuottavuusohjelman leikkaukset iskevät vankien kuntoutustoimintaan”

Valtion tuottavuusohjelman edellyttämät säästöt uhkaavat sekä vankiloiden henkilöstön hyvinvointia että vankien kuntoutustoiminnan toteuttamista.
– Hälytyskellojen tulee viimein soida hallituksen päässä, kansanedustaja Tuula Väätäinen sanoo.

Hänen mukaansa vankiloiden henkilöstön sairauspoissaolot ovat kasvaneet hälyttävästi kun samaan aikaan ylitöiden määrä on noussut yli 50 prosentilla.
– Tästä huolimatta hallituksen vuoden 2011 talousarvioesitys sisältää työntekijävähennyksiä rangaistusten täytäntöönpanosta. Samalla vankeuslaki edellyttää selkeää lisäystä vankeinhoidon henkilöstöresursseihin.

On arvioitu, että vangeista noin 80 – 90 prosentilla on jonkun asteinen päihderiippuvuus. Lisäksi muu sairastavuus ja syrjäytymiseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä.

– Rikosseuraamuksissa tulee panostaa kuntoutukseen, jotta edistetään rikoksettoman elämäntavan omaksumista ja ehkäistään uusintarikollisuutta, Väätäinen toteaa.

Hän kertoo, että valtion tuottavuusohjelman negatiiviset seuraukset näkyvät vankiloissa jo nyt, mutta esimerkiksi Joensuun Pyhäselän vankilanjohtajan Samuli Laulumaan mukaan (Karjalainen 10.12.) tilanne pahenee entisestään parin seuraavan vuoden aikana. Kuntoutustoimintaa voidaan joutua lakkauttamaan. Nyt kuntoutustoimilla ollaan Pyhäselässä päästy siihen, että yli puolet vangeista eivät palaa tuomion istuttuaan enää takaisin.

– Jokainen rikoskierteeseen juuttunut ihminen tuottaa yhteiskunnalle suuria kustannuksia ja turvattomuutta. Panostukset kriminaalipolitiikkaan ja kuntoutukseen ovat oleellisia rikoskierteen katkaisemiseksi.