Tuomioja blogissaan: Suomen tulisi tukea Sarkozya Tobin-esityksessä

Kansanedustaja Erkki Tuomioja kommentoi blogissaan Ranskan presidentti Nicholas Sarkozyn aietta esittää G-20 ryhmälle Tobinin veron käyttöönottoa. Tuomiojan mukaan ajatus on hyvä, ja Suomen hallituksen tulisi tukea sitä.

– Varainsiirtovero on yksinkertainen mekanismi jolla on kaksinkertainen positiivinen vaikutus, yhtäältä spekulatiivisten valuutanvaihtojen hillitsijänä ja toisaalta pienelläkin verokannalla saatavien huomattavien tulojen lähteenä. Molemmille on tarvetta. Varainsiirtoveroa on pidetty yhtenä keskeisimpänä tapana löytää uusia ns. innovatiivisia kehitysrahoituksen lähteitä. Kun ratkaisun paikka Kööpenhaminan ilmastokokouksessa lähenee, on selvä että kehitysmaiden saaminen mukaan uusiin päästörajoituksiin edellyttää köyhimmille maille osoitetun tuen huomattavaa kasvattamista, mihin varainsiirtovero olisi hyvin sopiva lähde, Tuomioja kirjoittaa.

– Kun kansainvälinen varainsiirtovero on yksi niistä innovatiivisista kehitysrahoituslähteistä, joiden harkitsemiseen Suomikin on, valtiovarainministeriön vastustuksesta huolimatta, sitoutunut ei pitäisi olla estettä sille, että myös Suomen hallitus antaisi selvän tuen Sarkozyn esitykselle. Porvarihallitukselta en tätä kuitenkaan osaa odottaa, ja sitäkin iloisempi olisin, jos se osoittaisikin otaksumani vääräksi.

www.tuomioja.org