Torsti: Suomi voi olla edelleen mallimaa

Valtiosihteeri Pilvi Torsti vei Turkin demareille viestiä koulutuksen merkityksestä yhteiskunnan tasa-arvoisuudelle.

Turkin kooulutusjärjestelmä on monien mielestä ajautunut kriisiin, jonka yhdeksi ratkaisumalliksi maan pääoppositiopuolue, sosialidemokraattinen CHP haluaa nostaa Suomen koulutusjärjestelmän. CHP järjesti keskiviikkona korkean profiilin asiantuntijaseminaarin tutkijoille, medialle ja poliitikoille pääpuhujanaan tohtori Pilvi Torsti, joka on perhevapaalla opetus- ja kulttuuriministeriön valtiosihteerin tehtävästä.

Torsti korosti puheessaan Istanbulissa, että Suomessa on sotien jälkeen sitouduttu voimakkaasti koulutuksen kehittämiseen. Painopisteinä ovat olleet koulutuksen tasa-arvo, opettajien vahva rooli sekä koulutuksen arvostuksen nostaminen yhteiskunnassa. Yhtenä tuloksena tästä työstä on ollut talouden kasvu ja menestys.

Suomi sai runsaasti palstatilaa ja huomiota. ”En ollut ajatellut, että 80 miljoonan asukkaan Turkissa toiseksi suurimman puolueen puheenjohtaja (Kemal Kılıçdaroğlu) osallistuisi usean tunnin ajan suomalaista koulutusta ruotineeseen keskusteluun!” Torsti toteaa.
Keskustelussa kävi Torstin mukaan selväksi, että monet turkkilaiset koulutusalan ammattilaiset ovat huolissaan tasa-arvosta, koulutuksen tasosta ja Turkin tulevaisuudesta.

”Vahvimman vaikutuksen sai aikaan kaavio, joka osoittaa korkeiden Pisa-tulosten maiden olevan myös pääsääntöisesti pienten tuloerojen maita. Suurten tuloerojen miassa, kuten Turkissa, menestys Pisa-testeissä on ollut heikkoa.”

”Suomi voi edelleen toimia mallimaana nimenomaan siinä, että on satsattu vuosikymmeniä ja päädytty monissa koulutus- ja innovaatiolistauksissa kärkimaiden joukkoon. Mutta paljon on myös huolestuttavia signaaleja, joten meidän täytyy jatkaa panostuksia koulutukseen voidaksemme luoda jatkoa omalle menestystarinallemme”, Torsti muistuttaa.