Torsti: Suomi tarvitsee tulevaisuusinvestointeja – seuraavan hallituksen sitouduttava korkeakoulutuksen ja tutkimuksen rahoituksen turvaamiseen

12.3.2019

Tänään iso joukko järjestöjä on vedonnut tulevaan hallitukseen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen rahoituksen turvaamiseksi.

– Kuulemme järjestöjen painavan viestin ja olemme samaa mieltä. Politiikan kurssia on nyt muutettava. Laadukas koulutus, tutkimus ja korkea osaaminen ovat Suomen kivijalka. On selvää, että pitkäjänteinen työ vaatii vakaan toimintaympäristön ja riittävän rahoituksen, sanoo SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Pilvi Torsti.

– Korkeakoulutukseen ja tki-menoihin käytettyjen resurssien supistuminen on kansainvälisesti harvinainen ilmiö. Jos haluamme olla tasa-arvoinen, tutkimukseen, tieteeseen ja innovaatioihin globaalin asemansa perustava yhteiskunta 2030-luvulla, investointeja tarvitaan nyt – ja olisi tarvittu myös viime vuosina. Seuraavan hallituksen on sitouduttava tutkimuksen rahoituksen turvaamiseen, vaatii Torsti.

SDP haluaa varmistaa riittävän perusrahoituksen tason ja laatia pitkän aikavälin suunnitelman, jolla Suomen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen taso nostetaan neljään prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030-mennessä.

– Nyt tarvitaan vastauksia kaikilta puolueilta: ovatko puolueet sitoutuneet laadukkaan korkeakoulutuksen ja tutkimuksen edellytysten puolustamiseen? Ihmettelin kovasti Sipilän vaalikirja-ulostuloa, jossa hän esitti näkemyksiään tutkimuspolitiikasta. Sipilä puolustaa koulutusleikkauksia ja käsittelee tiedettä ja tutkimusta tavalla, josta tuntuu puuttuvan ymmärrys tieteen monisyisestä roolista, kun ratkomme maailman isoimpia kysymyksiä kuten ilmastonmuutosta. Toivon, että jokainen puolue ymmärtää tilanteen kriittisyyden Suomen tulevaisuuden kannalta. Nyt on koulutuksen, tieteen ja tutkimuksen aika. Suomen tulisi palata sivistysradikaalin Suomen tielle.

– SDP:n on laajassa koulutuspoliittisessa ohjelmassaan Osaamispolku 2030 kuullut syksystä lähtien koulutuskentän asiantuntijoita ja ammattilaisia. Meillä tuntuu olevan sama suunta: Suomi tarvitsee pitkäjänteistä koulutus-, tiede- ja innovaatiopolitiikkaa. Tätä yhdessä tekemisen tapaa haluamme jatkossakin tehdä. Osaamispolku Suomen menestykseen rakennetaan yhdessä, päättää Torsti.

Jaa sosiaalisessa mediassa