Torsti: Ihalaisen aikaisen Nuorisotakuun vaikutus alkaa näkyä – ja sitä pitää heikennyksien jälkeen vahvistaa

19.2.2019

Tilastokeskuksen tänään julkaiseman tiedon mukaan NEET-nuorten eli kokonaan koulutuksen ja työn ulkopuolella olevien nuorten osuus on vuoden 2018 tilastoissa vähentynyt. Tämä on hyvä uutinen. Tiedostustilaisuudessa opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen teki aivan oikean johtopäätöksen siinä, että talouden koheneminen on parantanut myös nuorten työllisyyttä. Sen sijaan varhaiskasvatuksesta puhuminen johtaa harhaan: tämän hetken 25-vuotiaiden elämään eivät nykytoimenpiteet varhaiskasvatuksessa vaikuta.

Nuorten tilanteen kohenemiseen vaikuttaa taloustilanteen lisäksi se, että syrjäytyminen on tunnistettu kymmenen vuoden ajan keskeiseksi yhteiskunnan kysymykseksi. Monet kolmannen sektorin toimijat ovat tehneet todella hyvää työtä. Osana pitkäjänteistä työtä kahdeksan vuotta sitten työministeri Ihalaisen johdolla valmisteltiin nuorisotakuu, jota nykyhallitus valitettavasti heikensi. Esimerkiksi ministeri Lindströmin tänään kiittelemät Ohjaamot ovat syntyneet osana Nuorisotakuu-työtä.

Nuorisotakuun idea on, että kaikille tarjotaan jatkokoulutuspaikka peruskoulun jälkeen ja jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle taataan työ-, työkokeilu- opiskelu, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi ilmoittautumisesta. NEET-nuorten määrän väheneminen 25-vuotiaiden ikäluokassa ei valitettavasti kuvasta tilannetta tämän hetken yläkoulussa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiossa, joihin hallituksen politiikka on tuonut heikennyksiä.

Nuorisotakuun vahvistaminen ja päivittäminen on seuraavan hallituksen asialistalla yhdessä nuorten koulutukseen kuuluvien kysymyksien kanssa.