Torsti: EU:n on otettava selkeä kanta, tuomittava väkivalta ja etsittävä rakentavia ratkaisuja Espanjassa välittömästi

Pilvi Torsti

SDP:n kansanedustaja Pilvi Torsti painottaa, että Espanjan hallituksella on ollut kuukausien ajan kaikki mahdollisuudet käsitellä Katalonian kysymyksiä sisäisesti rakentavalla tavalla, mutta se on toistuvasti valinnut polarisoitumista lisänneen linjan.

Eilinen oli jatko onnettomalle toimintalinjalle: etukäteisarvioissa itsenäisyyden kannattajat olivat vähemmistössä, nyt tilanne on entistä kärjistyneempi ja myös epäselvempi.

Torstin mukaan muiden virallisten tahojen kuten Suomi ja EU-maat yhdessä valitsema linja on nyt kriittinen, jotta eilisten tapahtuminen seuraukset eivät johda kasvavaan väkivallan ja vastakkaisasettelun kierteeseen.

– Historian valossa välitön toiminta ja linjakkuus voi olla ratkaisevan tärkeää juuri nyt. Siksi Euroopan unionin ja Suomen sen osana on syytä ottaa harkittu ja vahva kanta. Monet espanjalaiset toivovat sitä varmasti myös. Luotan, että kannanmuodostus on parhaillaan käynnissä ja ehkä kuulemme tänään lisää, Torsti jatkaa.

Luonnollisesti pitää välittömästi tuomita kaikki väkivalta. Samalla pitää selvittää väkivallan laajuus, komentoketjut ja vastuut. Erityisen vakavaa on, kun tarpeettomia voimakeinoja käyttää poliisi, joka edustaa maan virallista valtaa.

Lisäksi on kaikin tavoin edesautettava rakentavia ratkaisuja, muistuttaa Torsti. EU ja Suomi voivat tarjoutua välittämään keskusteluja, tekemään puolueettoman arvioin eilisistä tapahtumista ja varmistamaan, että neuvotteluyhteys käynnistyy heti. Espanjan keskushallinto lienee eilen osoittanut sen, että sen varaan tilanteen selvittelyä ei voi jättää.

Torsti arvelee asialistan olevan selvä. Ratkaisujakin on jo esitetty. Niiden täytyy olla oikeusvaltion periaatteiden mukaisia. Ratkaisut ovat mahdollisia vain, jos on olemassa neuvotteluprosessi, johon kaikki ovat sitoutuneet.

– Kolmas välitön toiminta, johon kannattaa ryhtyä on kaikkien rakentavien voimien vahvistaminen. Tämän olen oppinut Balkanilla

Kärjistyneessä tilanteessa on aina paljon hyvin kärjistynyttä toimintaa. Kärjistymiseen johtaa usein – kuten nytkin – talouskriisi ja yleinen epävarmuus, joka on myös poliittista, kuten Katalonian vähemmistöhallitus. Sosiaalinen media antaa kärjistymiselle käyttövoimaa massiivisella tavalla.

– Samalla kärjistyneen tilanteen takana on usein laaja joukko aktivoituneita ryhmiä ja toimijoita, jotka ruohonjuuritasolla rakentavat hyvää. Näiden toimijoiden tunnistaminen ja hyödyntäminen on siksi tärkeä osa kestävien ratkaisujen rakentamista, lopettaa Torsti.