Tolppanen: Tulos tai ulos

Maria Tolppanen

Kansanedustaja Maria Tolppanen kritisoi hallituksen päätöksiä.

Elämme poliittisesti jännittäviä aikoja. Hallitus sai eilen enemmistönsä turvin luottamuksen äänin 98-80 eduskunnalta.

– Tämä on harmillista, koska se tarkoittaa sitä, että koulutuksesta leikataan edelleenkin ja emme voi tehdä asialle mitään. Kuvaavaa koulutusleikkauksissa on mm se, että ammattiopistoissa on YT-neuvotteluja, koska rahat eivät riitä ja jopa yliopistot professoreineen olivat viikolla lakossa, Tolppanen sanoo.

Hallituksen varsin kokoomuksen näköinen koulutusreformi toimii pelottavan tehokkaasti.

– Kokoomuksella tuntuu tässäkin asiassa olevan sama ajatus, kuin sote-mallissa, eli rahalla saa ja hevosella pääsee. Valitettavasti liian monella ei ole rahaa, saatikka hevosta, Tolppanen huomauttaa.

Viikon ehkä mielenkiintoisin uutinen oli kuitenkin pääministeri Sipilän tokaisu: ”Tulos tai ulos, jos sotea ei saada aikaan”.

– Lopputulos saattaa ollakin ulos. Vaikuttaa nimittäin siltä, että Elina Lepomäen, kok, irtiotto koko sotesta ei ole vain yksittäisen kokoomuskansanedustajan miete. Mm. Harkimo, kok, on jo avautunut asiasta. Nähtäväksi jää kumpi painaa vaakakupissa enemmän oma tahtotila vai ryhmäkuri, Tolppanen toteaa.

Lepomäen ulostulo oli rohkea. Perusajatukset siitä, miksi hallituksen mallin mukaista sotea ei pidä tehdä olivat juuri samat, mitä SDP on asiasta aiemmin sanonut.

– Hyvä, että kokoomuksessakin edes jotkut huomaavat, että nykymallinmukainen sote ei ole tasa-arvoinen, ei säästä rahaa, eikä takaa tasapuolisia palveluja kaikille. Lisäksi malli pakottaa pienyrityksiä ylikansallisten hoitojättien syliin. Mikään ei takaa edes sitä, että terveyspalvelumaksut eivät nouse, Tolppanen sanoo.

– Mutta se, että pääministeri uhkaa hajottaa hallituksen, ja sen jälkeen eduskunnan, jos ei saa tahtoaan läpi, on hieman liikaa. Nimittäin pääministerin valta ei siihen riitä, vaikka hän tuntuukin niin uskovan. Emme me sentään missään diktatuurissa elä, Tolppanen sanoo.

Jos hallitus kaatuu, ryhdytään käymään hallitusneuvotteluja. Tässä poliittisessa tilanteessa neuvottelut voivat olla hyvinkin pitkät. Vasta sen jälkeen, jos uutta hallitusta ei saada koottua, voi kysymykseen tulla ennenaikaiset vaalit. Tosin on tässä maassa ennenkin ollut esimerkiksi virkamieshallitus. Siihen en toki nyt usko, mutta olemme nähneet, että maailma on nykyisin politiikaltaan varsin kummallinen paikka, Tolppanen kiteyttää.