Timo Harakka veronkiertäjien armahduslaista: Hyvä, että hallitus taipui

On hyvä, että hallitus taipui luopumaan veronkiertäjien armahduslaista, sanoo kansanedustaja Timo Harakka (sd.). SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Harakka on kuulunut esityksen kovimpiin arvostelijoihin.

Valtiosäännön asiantuntijat ovat hyvin yksituumaisesti todenneet, että rikkaille räätälöity erityislaki loukkaa kansalaisten yhdenvertaisuutta.

Kansalaiset ovat ymmärrettävästi tuohtuneet verorikollisten armahdusaikeista. Samaan aikaan, kun hallitus leikkaa vähävaraiselta väeltä ja vaatii tavallisia työtä tekeviä alentamaan palkkojaan, hellitään rikkaita, jopa rikollisia.

Mielikuva miljonäärien hallituksesta vain vahvistui, kun kävi ilmi, että Anne Berner on ollut luxemburgilaisen veroparatiisiyhtiön johdossa.

Esitys olisi tehnyt verorikollisuudesta suorastaan hyväksyttävää. Rikoslaissa törkeän veropetoksen vähimmäisrangaistus on neljä kuukautta vankeutta. Hallituksen esityksen ansiosta miljoonakätkijät olisivat selvinneet vain seitsemän prosentin veronkorotuksella ja säästyneet kokonaan kiusalliselta julkisuudelta.

Veronkiertäjien armahduslaista luopuminen on hyvä ensimmäinen askel, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakka.

Seuraavaksi hallituksen pitää vetää takaisin esitys hallintarekisteröinnistä, joka heikentäisi ennestään suomalaisen omistuksen avoimuutta.