Timo Harakka: Talvivaarasta tarvitaan puolueeton selvitys

Timo Harakka

SDP:n ryhmä valtiovarainvaliokunnassa hyväksyy Terrafame Groupille ehdotetun lisärahoituksen, jos kaivostoiminnasta tehtävä riippumaton selvitys sitä puoltaa.

– SDP:n päätavoite on, että kannattava, ympäristövaatimukset täyttävä kaivos tuo työtä ja hyvinvointia Kainuuseen, linjaa kansanedustaja Timo Harakka, joka on valtiovarainvaliokunnan varajäsen sekä työ- ja elinkeinojaoston jäsen.

Valtiovarainvaliokunnan mietintöön jättämässään lausumassa SDP vaatii ulkopuolista selvitystä kaivostoiminnan kannattavuudesta ja ympäristövaikutuksista, ennen kuin hallituksen myöntämä 38 miljoonan euron lisärahoitus pannaan maksuun.

– Lähivuosina on odotettavissa jopa satojen miljoonien eurojen rahoitustarve, johon emme missään tapauksessa sitoudu riittämättömillä tiedoilla, toteaa Timo Harakka.

Valtion omistama Terrafame Group on saanut Talvivaaran kaivoksen toimintaan suunnitelmien mukaan ja tiedot tuotannosta ovat lupaavia. Monien epävarmuuksien takia hallituksen on kuitenkin tehtävä selkeä suunnitelma, milloin kaivoksen alasajo on toiminnan jatkamista parempi vaihtoehto.

Epävarmuutta aiheuttavat nikkelin alhainen maalimanmarkkinahinta, Vaasan hallinto-oikeuden tuleva päätös purkuputkesta ja se, kykeneekö Terrafame varmuudella täyttämään ympäristövaatimukset.

Valtio käy parhaillaan neuvotteluja, joilla Terrafamelle etsitään yksityistä omistajaa. SDP korostaa, että riittävän hinnan lisäksi on varmistettava toiminnan jatkuvuus. Siksi ensisijaisia vaihtoehtoja kaivoksen omistajaksi ovat kotimaiset teolliset toimijat. Valtio voi jatkaa osaomistajana turvatakseen sijoittamansa pääoman ja sille kohtuullisen koron sekä myönteiset työllisyys- ja ympäristövaikutukset.