Timo Harakka: Lapset ja nuoret on saatava liikkeelle

9.4.2019

– Yksikään lapsi tai nuori ei saa joutua luopumaan harrastuksesta siksi, että perheellä ei ole varaa. Seuraavan hallituksen on sitouduttava lasten ja nuorten oikeuksiin, linjaa kansanedustaja Timo Harakka (sd).

Harakka järjesti tiistai-iltana Kauniaisissa keskustelutilaisuuden koripallomaajoukkueen päävalmentajan Henrik Dettmannin kanssa. Dettmann esitti tammikuussa Ylen nettikolumnissa suurta panostusta lasten ja nuorten liikuntaan. Teksti jaettiin Facebookissa 40 000 kertaa.

– Olemme esittäneet ”suomalaista Islannin mallia”, joka takaa jokaiselle nuorelle oikeuden liikkua ja harrastaa. Islannissa on onnistuttu kääntämään nuorten syrjäytyminen määrätietoisilla yhteisillä toimilla. Samaa asennetta tarvitaan Suomenkin nuorten avuksi, Harakka sanoo.

Harrastukset kouluun, kuljetusrumba seis, jokaisen harrastus taataan

SDP:n malli on kolmiosainen. Ensiksi toteutetaan joustava koulupäivä, johon sisältyy iltapäiväharrastuksia koulun tiloissa. Toiseksi toiminnan järjestäjät vastaavat entistä enemmän ja korvausta vastaan kuljetuksista erillisiin suorituspaikkohin ja harrastuksesta kotiin. Kolmanneksi luodaan harrastustili, jolla varmistetaan että nuoren harrastaminen ei kariudu kalliisiin seuramaksuihin.

– Kori- ja jalkapallossa vuosimaksut yltävät helposti 600-1000 euroon. Koripalloseura Tapiolan Honka nosti esimerkillisellä tavalla ongelman esiin kertoessaan, että 1400 jäsenestä noin sata joutuu hakemaan maksuhelpotusta. Jalkapallon puolella Palloliiton Helsingin piiri jakoi ylijäämäänsä juniorimaksujen alentamiseen, mutta vielä varakkaampi Uudenmaan piiri ei armoa tuntenut, Harakka ihmettelee – kolmen 6-18-vuotiaan lapsen isänä.

– Seuraavan hallituksen on sitoutettava vanhemmat ja koulut, seurat ja muut järjestäjät, kunnat ja valtio kääntämään suunta pois nuorten liikkumattomuudesta ja syrjäytymisestä kohti osallisuutta ja yhdessä tekemisen iloa. Kyse ei ole mistään sanahelinästä. Vastaan SDP:n vaihtoehtobudjetista, jossa yhteiseen tehtävään on varattu kunnollinen summa, 50 miljoonaa euroa.