Timo Harakka kysyy blogissaan: Tarvitaanko Lex Toivakka?

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka huomauttaa, että ministeri Lenita Toivakka on jo kolmas hallituksen ministeri, joka osoittaa kykynsä verosuunnittelijana.

– Pääministeri Juha Sipilä on kätkenyt merkittävän omistuksensa vakuutuskuoriin, jotka ovat verottajan ulottumattomissa. Ministeri Anne Berner on toiminut peräti hallituksen jäsenenä veroparatiisi Luxemburgiin perustetussa yhtiössä.

– Sipilän hallitus ei ole ottanut toimekseen korjata syksyllä 2012 moittimaansa porsaanreikää kiinteistöyhtiöiden verotuksessa. Sen sijaan hallitus on ajanut veronkiertäjien armahduslakia ja suomalaisen omistuksen piilottamista hallintarekistereihin, Harakka kirjoittaa.

Harakka kysyy, olisiko nyt aika estää kiinteistömiljardien katoaminen ulkomaille.

– Huolehdittaisiinko, että ne eurot, jotka suomalainen asiakas kantaa kauppakeskukseen, pysyvät Suomessa? Tarvitaanko Lex Toivakka?