Timo Harakka kommentoi vaalibudjetin valmistelua: Orpon budjetti on köyhille kireä, rikkaille löysä

”Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) puhuu ristiin, kun hän toisaalta väittää, ettei jakovaraa ole, ja toisaalta on alentamassa hyvätuloisten verotusta, joka katetaan velanotolla”, kummastelee SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka.

Budjetin valmistelu aloitetaan oudossa tilanteessa. Talouskasvu edellyttäisi valtiovarainministeriön oman arvion mukaan jo kireämpää finanssipolitiikkaa, mutta hallituksen kiky-lupaukset johtavat löysennykseen eli vähintään 300 miljoonan euron verotulojen menetykseen.

Suhdannetilanteeseen sopii huonosti, että hyvätuloisten verotusta alennetaan jälleen kerran, Harakka toteaa. Ei se ole myöskään oikeudenmukaista, kun perusturvaa on leikattu Sipilän kaudella rajusti kansaneläkettä myöten.

”En ymmärrä, miksi tässä tilanteessa kansanedustajien veroja pitää edelleen alentaa. Sipilän-Orpon budjetti on tänäkin vuonna kaksijakoinen: köyhille kireä, rikkaille löysä.”

Harakka odottaa Orpolta konkreettisia avauksia kulutusveroista, joita tämä on väläytellyt moneen kertaan. Tasavero saattaa olla lisäisku kaikkein pienituloisimmille. Koska aikataulu on kokonaan uusille veroille liian tiukka, tällä tietoa Orpo rahoittaa budjettinsa lisämenot velanotolla.

”Velkabudjetti on vaalibudjetti. Kokoomushan on viime vuosikymmenten hallituksissa ottanut enemmän velkaa kuin mikään muu puolue. Se ei ole tiukka taloudenpitäjä, vaan vastuuton valtion varojen hoitaja.”