Timo Harakka kokoomuksen veropolitiikasta: Pitääkö vanhusten palella, jotta varakkaat saavat verohuojennuksia?

Kokoomus rahoittaa veronalennuksiaan korottamalla suomalaisten lämmityskustannuksia yli 200 miljoonalla eurolla. Onko oikein, että iäkkäiltä omakotiasujilta siirretään rahaa varakkaiden taskuun, ihmettelee SDP:n kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan vastaava Timo Harakka.

– Kokoomus suunnittelee 150 miljoonan euron lisäveroa öljylämmitykseen ja turpeen käyttöön sekä 100 miljoonan euron lisäystä sähkölaskuun. Puolue on hallituksessa jo kahteen kertaan korottanut kiinteistöveroa ja öljylämmityksen hintaa, ja rokottaa nyt lisää omakotiasujia, Harakka toteaa.

Öljylämmityksen kallistuminen rankaisee köyhiä eläkeläisiä

Suomessa on 200 000 öljylämmitteistä omakotitaloa, joissa asuu yleensä pienituloisia ikäihmisiä. Omakotiliiton mukaan öljylämmitteisessä pientalossa yksin asuvan eläkeläisnaisen asumismenot ovat jo nyt 47 prosenttia käytettävistä olevista tuloista.

Kokoomus haluaa myös sähkölämmityksen kallistuvan. Siirtohintoja on korotettu joka vuosi, ja se näkyy jo sähkölaskussa.

– Selvitysten mukaan viisi prosenttia suomalaisista ei pysty pitämään riittävää lämpötilaa koko asunnossa. Miksi kokoomus haluaa pahentaa kaikkein vähäosaisimpien tilannetta, eikö hyvätuloisten verojen alentamisessa voisi pitää edes pientä taukoa, Timo Harakka vetoaa.

Kokoomuksen energiavero tuhoisa kotimaiselle ruoalle

Ylen tentissä tiistaina puheenjohtaja Petteri Orpo totesi, että ruoan hintaa pitäisi verottaa tuotannon energiankäytön mukaan.

”Hinta pitää näkyä siellä, mistä energian lähteestä ja miten energiaa on tuotettu, jos me verotetaan polttoaineita ja saastuttamista, jos sitä käytetään ruuan tuotannossa, niin se näkyy siellä ruuan hintalapussa”, Orpo selitti.

– Orpon energiavero olisi tuhoisa kotimaiselle ruoalle. Koska se kohdistuu vain kotimaiseen tuotantoon, se johtaisi pahimmillaan ulkomaisen korkeapäästöisen ruuan tuontiin. Se nostaisi ruuan hintaa ja heikentäisi entisestään maatalouden kannattavuutta, Harakka toteaa.

SDP:n esittämä kestävän kehityksen arvonlisävero suosii lähituotantoa. Esimerkiksi Maailmanpankin mukaan kulutusverotuksen vahvuus päästöjen vähentämisessä on juuri siinä, että se ehkäisee hiilivuotoa ja ottaa huomioon kotimaisen tuotannon kilpailukyvyn. Elinkaariverotuksen kehittämistä suosittelevat myös EU:n komissio ja OECD. Myös Sitra valmistelee kestävän kehityksen veromalleja, jotka julkaistaan vaalien jälkeen.