Timo Harakka heittää haasteen SDP:lle

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka haastaa sosialidemokratiaa uudistumaan ja tarttumaan 2020-luvun haasteisiin.

Vaikka puolue keikkuu mielipidemittausten kärkisijoilla, ei itsetyytyväisyyteen ole Harakan mielestä puolueessa varaa. Harakka kysyy, millä oikeutuksella juuri SDP on vuonna 2019 se liike, joka johtaa Suomen turvallisesti tulevaisuuteen.

− Kansalaiset voivat luottaa vain sellaiseen poliittiseen liikkeeseen, joka on valmis tulevaisuuteen, eikä pelkää muutoksia, Harakka toteaa.

Harakka esitti Liike 2020 -ohjelman tänään Tieteiden talolla Helsingissä järjestetyssä Uusi aalto -seminaarissa. Seminaarin järjesti Suomen Sosialidemokraattinen sanomalehtimiesliitto ry.

Timo Harakka nostaa 2020-luvun sosialidemokratian keskiöön aidon markkinatalouden, fiksun valtion sekä uudet arviot työstä ja taloudesta. Mahdollisuuksien tasa-arvo on Suomen tärkein menestystekijä.

− Tällä hetkellä SDP:n ongelma on, että puolueen arvot on käsitetty väärin. Esimerkiksi työ ei voi olla arvo itsessään, kyse on resurssista. Vapaus tulisi nostaa ja aidosti määritellä keskeiseksi arvoksi puolueelle.

Lisää markkinataloutta markkinatalouteen ja kilpailua kilpailuun

Harakan mielestä sosialidemokraattien linjaa on päivitettävä suhteessa markkinatalouteen. Kilpailu tarvitsee rinnalleen fiksun valtion, joka luo markkinoille edellytykset ja kantaa vastuun kasvusta ja työllisyydestä.

− SDP:n on jatkettava rohkealla linjalla EU:n kehittämiseksi. Se tarkoittaa sitoutumista avoimeen talouteen ja kansainväliseen kilpailuun. Nykyisessä kriisissä ei ole kyse EMU:n valuvioista, vaan finanssikapitalismin haaksirikosta ja Euroopan väärästä talouspolitiikasta.

Harakka haluaa korostaa, että markkinatalous ei tarkoita äärikapitalismia, jossa globaalit suuryhtiöt ja finanssijärjestelmä määräävät maailmaa vahvemman oikeudella. Harakan vastaus on: lisää markkinataloutta markkinatalouteen, lisää kilpailua kilpailuun.

− Sen sijaan, että toista alistetaan toiselle, julkisen vallan ja yksityisten markkinoiden pitää kunnioittaa toisiaan. Ilman toista ei ole toista. Julkinen valta vastaa siitä, että markkinat toimivat ja toisaalta yksityinen liiketoiminta rahoittaa julkista valtaa.

Tehtävänjako fiksun valtion ja dynaamisten yritysten välillä on Harakan mukaan selkeä: yritys tavoittelee voittoa, yhteiskunta työllistää. Tämä on keskeinen näkökulmaero perinteiseen politiikkaan: SDP kuten muukaan puolueet eivät saa luottaa siihen, että vientivetoisella kasvulla suuret yritykset parantavat olennaisesti työllisyyttä.

Kun talouskasvun ja työllisyyden yhteys on katkennut, 2020-luvun työn on oltava markkinoita täydentävää ja mahdollistavaa työtä.

Katso Uusi aalto -foorumin videotallenne täältä

Sanna Marinin esitykset diat (PowerPoint)

Lue SSSL:n Mustemaalari-julkaisusta Timo Harakan, Sanna Marinin ja Nasima Razmyarin kirjoitukset

Lue Mustemaalaria Issuussa