Ohjeita varainkeruuseen

Ehdokkaalle, Työkalut 17:12

Vaalikeräyksellä tarkoitetaan rahankeräystä, joka järjestetään yleisissä vaaleissa ehdokkaana olevan henkilön hyväksi.

Vaalikeräyksen järjestäminen on sallittua ilman rahankeräyslupaa tai pienkeräysilmoitusta, silloin kun tietyt laissa säädetyt edellytykset täyttyvät:

• Vaalikeräys järjestetään yleisissä vaaleissa ehdokkaana olevan hyväksi
  • Kerätyt varat käytetään vaalikampanjan kulujen kattamiseen
  • Keräyksen järjestäjä on joko puolueyhdistys tai yksinomaan ehdokkaan hyväksi toimiva yhdistys.
  • Keräys järjestetään kampanja-aikana

Vaalikeräys voidaan järjestää ilman lupaa tai pienkeräysilmoitusta kampanja-aikana. Kampanja-aika alkaa kuusi kuukautta ennen vaalipäivää (2.10.2022) ja päättyy kaksi viikkoa vaalipäivän jälkeen.

Ehdokas ei missään tilanteessa voi itse järjestää rahankeräystä itselleen. Vaalikeräyksen saa järjestää puolueyhdistys tai yksinomaan ehdokkaan hyväksi toimiva yhdistys. Lisäksi rekisteröitymättömät tukiryhmät ja vaalirenkaat voivat kerätä ehdokkaalleen rahaa pienkeräyksen muodossa. Ehdokas itse toki kertoo varainkeruusta esimerkiksi somepäivityksessään ja jakaa tietoa lahjoittamisen välineistä, mutta varsinainen kerääjä on joko yhdistys tai rekisteröimätön tukiryhmä, ei ehdokas yksin.

Jos rahankeräys on tarkoitus aloittaa ennen kampanja-ajan alkamista tai sitä on tarkoitus jatkaa kampanja-ajan jälkeen, on keräykselle haettava rahankeräyslupa tai tehtävä pienkeräysilmoitus. Omalta tukiryhmältä (suljettu ryhmä) voi pyytää pienlahjoituksia myös kampanja-ajan ulkopuolella. Tästä ei tarvitse tehdä viranomaisilmoitusta. Lahjoitusten pitää mennä kampanjatilille. Rahankeräyslupa tai pienkeräysilmoitus on tarpeen myös silloin, jos rahaa kerätään vaalikampanjan kulujen ohella myös muuhun tarkoitukseen.

Lue lisää vaalikeräyksestä Poliisin sivuilta

Tutustu verottajan vaalikeräysohjeisiin

Vaalikeräystilitys

Vaalikeräyksestä annetaan tilitys Poliisihallitukselle. Tilityksen antaminen on pakollista aina, jos vaalikeräys on järjestetty, eli jos yleisöltä on pyydetty rahalahjoituksia. Tilitys tulee siis antaa riippumatta siitä, tuliko ehdokas valituksi vai ei. Tilitys tulee myös antaa, vaikka vaalikeräyksen tuotto olisi jäänyt pieneksi tai vaikka tuottoa ei olisi tullut lainkaan.

Tilitys annetaan 2 kk kuluessa keräyksen päättymisestä. Tilityksen voi antaa myös heti vaalikeräyksen päättymisen jälkeen, kun asia on vielä tuoreessa muistissa.

SecuryCast-palvelu

Puolue tarjoaa kaikille ehdokkaille maksutta käyttöön SecuryCast-palvelun, jonka kautta voi kerätä lahjoituksia eduskuntavaalikampanjaan. Palvelun linkin voi lisätä esimerkiksi kotisivuille, somepäivitykseen ja omaan esitteeseen. Palvelussa voi maksaa verkkopankkitunnuksilla, maksukortilla ja MobilePayllä. Tekstiviestilahjoitus on käytössä vain silloin, kun henkilö lahjoittaa suoraan puolueelle.

Ehdokaskohtaisen linkin saat ehdokasviestissä olleen ohjeen mukaan. Tästä linkistä näet palvelun pääsivun, josta myös voi valita kenelle lahjoittaa, suoraan puolueelle, piirille tai ehdokkaalle https://donation.securycast.com/sdp-eduskuntavaalit

MobilePay

Rekisteröityneet tukiyhdistykset ja puolueosastot voivat ottaa käyttöön MobilePayn viisinumeroisen tunnuksen käyttöön hintaan 99 €+alv. Lisäksi palvelusta menee transaktiokustannuksia, mutta ei kuukausimaksuja kampanja-aikana. Rekisteröimättömien tukiryhmien tätä mahdollisuutta ei voi hyödyntää ja siksi osalta suosittelemme käyttämään puolueen tarjoamaa SecuryCast-palvelua, jossa voi lahjoittaa myös Mobile Pay:llä.

Millaista tukea vaalikampanjassa voi ottaa vastaan

Laki ehdokkaan vaalirahoituksesta asettaa rajoituksia siihen, millaista tukea ehdokas tai häntä tukevat tahot voivat ottaa vastaan. Laki rajoittaa esimerkiksi sitä, keneltä tukea saa ottaa vastaan ja kuinka paljon tukea saa ottaa vastaan samalta tukijalta. Laki myös kieltää ottamasta vastaan tukea tietyiltä tahoilta.

Lainsäädäännön, ohjeet ja vaalirahoitusilmoituksia koskevan infon löydät osoitteesta https://www.vaalirahoitusvalvonta.fi/

Maksajan nimen ilmoittaminen