Tiedustelulakeja uudistettava nopeasti

Kansanedustaja ja perustuslakivaliokunnan jäsen Ville Skinnari vaatii Pariisin tapahtumien jälkeen hallitukselta nopeita toimia tiedustelulakien ja viranomaisten resurssien muuttamiseksi kansainväliselle tasolle.

– Meidän pitää pystyä tekemään laadukasta omaa tiedustelua ja tiiviimpää yhteistyötä kansainvälisesti. Se vaatii pikaisesti uutta tiedustelulainsäädäntöä ja todennäköisesti perustuslain muuttamista.

Pallo on oikeusministerillä

– Tiedustelulainsäädännön uudistusta tehdään sisäministeriön, puolustusministeriön ja oikeusministeriön yhteistyönä. Perustuslain muuttamiseen tämän eduskunnan aikana tarvitaan eduskunnan viiden kuudesosan määräenemmistö. Perustuslaillinen tarkastelu kuuluu oikeusministeri Jari Lindströmin tehtäviin.

Skinnarin mukaan Pariisin tapahtumat muuttivat Eurooppaa ja Suomen on pysyttävä mukana.

– Perusoikeuksia pitää kunnioittaa, mutta uskon että eduskunta on uudistuksien kannalla Pariisin tapahtumien jälkeen.

Tiedustelun rahoitus pohjoismaiselle tasolle

Skinnarin mukaan tiedustelulainsäädännön lisäksi kysymys on myös rahoituksesta. Hän muistuttaa, että tiedustelutoimijoiden rahoitus on Suomessa pohjoismaisia naapureita jäljessä.

– Meidän tulisi olla samalla viivalla muiden Pohjoismaiden kanssa. Lakiuudistuksen lisäksi tarvitsemme myös taloudellisia lisäresursseja varmistamaan Suomen turvallisuutta.