”Terveydenhuollon rahoitus kunnille ja valtiolle”

SDP:n tavoitteena on valtion ja kuntien rahoittama terveydenhuolto.
– Julkista palvelua on pitkällä aikavälillä vahvistettava niin, että yksityisten palveluiden tarve vähenee, kansanedustaja Tuula Väätäinen toteaa.

Hänen mukaansa terveydenhuollon rahoitusta tulee yksinkertaistaa, mutta KELAn hallinnoimassa terveysrahastossa on liikaa ongelmia.

Ministeri Rehula on ilmoittautunut pääministeri Vanhasen ja KELA:n entisen pääjohtajan Jorma Huuhtasen joukkoon kannattamaan kansallista terveysrahastoa. On totta, että terveydenhuollon rahoitusta on selkeytettävä, osaoptimoinnista on päästävä eroon, ja rahat on saatava koko kansan terveyden käyttöön.

Tämä tavoite ei toteudu KELA:n hallinnoiman terveysrahaston kautta. SDP:n tavoitteena on valtion ja kuntien rahoittama terveydenhuolto. Julkista palvelua on pitkällä aikavälillä vahvistettava niin, että yksityisten palveluiden tarve vähenee.

– Rehula etsii oikeaa välinettä mutta väärästä laatikosta. Terveydenhuollon rahoitusta tulee yksinkertaistaa, mutta KELAn hallinnoimassa terveysrahastossa on liikaa ongelmia. SDP haluaa että terveydenhuollon rahoitus keskitetään valtion ja kuntien budjettiin. Kunnat voivat ostaa tarvitsemiaan tukipalveluita yksityiseltä tai järjestösektorilta. Kuntien mahdollisuutta budjetoida terveydenhuoltoa varmistaa peruskuntien nykyistä suurempi väestöpohja.

– Kun terveydenhuollon rahoituksen valtionosuus tulee eduskunnan ja valtioneuvoston kautta, kansallisessa budjettipäätöksenteossa säilyy demokratia. Kunnallisdemokratia varmistaa ihmisten äänen kuntabudjetissa. Rahojen keskittäminen virkamiesten taakse KELA:n terveysrahastoon vaarantaa demokratian toteutumisen.

– Toinen ongelma liittyy yksityisen terveydenhuollon tukemiseen. Tulevaisuudessa on välttämätöntä eriyttää julkinen ja yksityinen terveydenhuolto, jotta terveydenhuollon tuloksellisuus ja kokonaiskustannukset saadaan hallintaan. Ministeri Rehulan ajattelussa terveysrahastosta nämä ovat ”samalla viivalla”. Ei ole perusteita rakentaa sellaista julkista rahastoa, joka rahoittaa yksityistä terveydenhuoltoa. SDP:n tavoite pitkällä aikavälillä on niin kattava julkinen terveydenhoito, että yksityisten palveluiden tarve julkisia palveluita korvaavina palveluina vähenee.

Ministeri Juha Rehula hoputti terveysrahaston perustamista Aamulehden 1.6. haastattelussa.