Terveyden, hoivan ja koulutuksen tulevaisuudesta on huolehdittava

Kansanedustaja Rakel Hiltunen vaatii kuntalain kokonaisuudistusta, jotta kunnat voivat jatkossakin huolehtia omista tehtävistään kunnolla. Kuntien hallinto on järjestettävä niin, että kansalaisten palveluista voidaan tulevaisuudessakin pitää hyvää huolta.

Kuntalain uudistaminen herättää myös liian pitkään telakalla olleen kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jatkotyöskentelyn, varsinkin kun hankeessa ei ole tällä hallituskaudella merkittäviä tapahtunut.  Paras-puitelaki on voimassa vuoden 2012 loppuun. Laajalla valmistelulla voidaan saada aikaan yhteinen näkemys, mitä tapahtuu tämän jälkeen.

Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden varmistaminen vaatii kuntalain uudistamista. Hallinnollisia muutoksia ei pidä tehdä niiden itsensä vuoksi. Kuntien perustehtävä on turvata ihmisten palvelut tulevaisuudessakin. Hallituksen pitää välittömästi asettaa parlamentaarinen komitea valmistelemaan suuntaviivat kuntien tulevaisuudelle.

Vahvat peruskunnat pystyvät tarjoamaan asukkailleen palvelut tasaveroisesti. Ne eivät myöskään ole taloudellisesti niin haavoittuvia. Kuntalain uudistamisen yhteydessä pitää myös kriittisesti tarkastella kuntien ja valtion välistä suhdetta sekä kuntien valtionosuuksia. Kunnilla on oltava reilut mahdollisuudet tarjota asukkailleen hoivaa ja koulutusta.