Telakat ja meriteollisuus

Meriteollisuus ja telakat liittyvät toisiinsa. Suomessa on 11 telakkaa. Suuria risteilijöitä valmistaa ainoastaan Turun telakka. Se tarkoittaa risteilijöitä tehtäessä, että mukana on satojen yritysten verkosto. Siis 80 prosenttia muuta kuin perinteisesti ajateltua telakkatyötä.

Telakkateollisuus on pitkään ollut ongelmissa. Se on nimetty rakennemuutosalaksi, vaikka muuten rakennemuutosnimitys on kohdistunut vain maantieteellisiin alueisiin, joilta vähenee äkillisesti työpaikkoja.

Telakkateollisuus on suuressa murroksessa maailmanlaajuisesti, markkinat ovat globaalit ja kapasiteetti on liian suuri tämän hetkiseen tilauskantaan nähden. Käynnissä on telakoiden pudotustaistelu. On tärkeätä, että Suomi puolustaa asemaansa, jotta meriteollisuuteen liittyvä osaaminen ja kehittämistyö säilyy osana teollisuuttamme.

Risteilijöiden rakentamiseen aiemmin käytetyt tukimuodot, innovaatiotuki ja vientitakuut, eivät nyt riittäneet. Valtion mukanaolo pääomittamassa yhtiötä, jossa se ei ole mukana omistajana, ei ollut mahdollista. Asia olisi ollut toinen, jos edellisellä hallituskaudella harkinnan tuloksena kielteinen päätös omistajuuteen olisi ollut erilainen. Valtioiden rooli on monissa maissa erittäin suuri telakkateollisuudessa.

Nyt on varmistettava, että tehdään yhteistyötä Ranskalaisen telakan kanssa risteilijän valmistuksessa ja TUI laivat saadaan rakennettua Suomessa. Tärkeätä on suunnata samalla katseet seuraaviin vuosikymmeniin, jotta risteilijöitä valmistetaan jatkossakin, kuten myös matkustajalauttoja, rahtialuksia, jäänmurtajia ja öljyntorjunta-aluksia.  On syytä keskittyä samalla off shore- ja arktisen osaamisen vahvistamiseen.

Alan tulevaisuus on taattu. Venäjän pohjoiset kaasu- ja öljykentät otetaan käyttöön, arktinen väylä avautuu ja kehittyvät Aasian maat lisäävät risteilymatkailua.  Toimijoiden luottamus meriteollisuuden ja telakoiden tulevaisuuteen on vahva ja sitä tulee valtion puolelta vahvistaa, vaikka väliaikaisesti myös omistajuuden avulla.

Erikoistuneet telakat pärjäävät hyvin Suomessa. Tämä edelläkävijyys on säilytettävä.

Sirpa Paatero
Miapetra Kumpula-Natri