”Tekopyhyyden huippu – Verosuunnittelijoiden hallitus arvostelee verosuunnittelijoita”

Timo Harakka

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) syyllistyy tekopyhyyteen, kun hän arvostelee Caruna-yhtiön verosuunnittelua ”vastenmieliseksi”.

– Peräti kolme hänen hallituksensa ministeriä on nähnyt paljon vaivaa, jotta Suomen verottaja jäisi nuolemaan näppejään, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakka.

Pääministeri Sipilä on sijoittanut oman ilmoituksensa mukaan ”merkittävästi varoja” verokuoreen, jonka sisällä käydyt kaupat jäävät verottajan ulottumattomiin. Pääministerin sidonnaisuusilmoitus ei eritellyt riittävästi, millaisia summia hän oli sijoittanut Nordean Luxemburgin veroparatiisiin sijoitettuihin ”tuottokoreihin”. Ristiriita Sipilän omiin puheisiin vuodelta 2013 on räikeä: hän piti ”veroparatiiseja hyvinvointivaltion suurimpana uhkana” ja vaati veroparatiisien sulkemista.

Yle Uutiset paljasti keväällä 2015, että liikenneministeri Anne Berner oli Luxemburgin veroparatiisiin sijoittuneen yhtiön hallituksen jäsen. Aiemmin veroparatiiseja vastustanut pääministeri Sipilä ilmoitti, että Berner nauttii hänen ”sataprosenttista” luottamustaan.

Niin ikään Ylen uutisten tietojen mukaan ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka oli perustanut Belgiaan kiinteistösijoitusyhtiön. Ministeri tunnusti, että yhtiön tarkoitus oli ”verosuunnittelu”. Tätäkään pääministeri Sipilä ei pitänyt ongelmallisena, vaikka hänen puolueensa oli vaatinut juuri saman porsaanreiän sulkemista oppositiokaudellaan.

Kun keskusta oli oppositiossa, puheenjohtaja Sipilä paheksui verosuunnittelua, joka vie valtioilta satoja miljoonia euroja verotuloja vuosittain. Puolueen vaihtoehtobudjetti 2014 rahoitti kaikki menonsa ”estämällä veronkiertoa” 600 miljoonalla eurolla.

Hallituksessa keskusta ei ole kuitenkaan esittänyt ainuttakaan lakia, jolla haitallista verosuunnittelua vähennettäisiin. Päinvastoin, hallitus ajoi veronkiertäjien armahduslakia, jonka nojalla miljoonien veronpimityksestä olisi rangaistu pienellä veronkorotuksella. Opposition vastustuksen ansiosta veronkiertäjiä suosiva laki vedettiin takaisin. Lisäksi Sipilän hallitus esitti hallintarekisterilakia, joka olisi piilottanut suomalaiset omistukset. Ministeri Stubb väitti, että valtaosa lausunnonantajista kannatti lakia, kun todellisuudessa arvostelu oli laajaa. Tästäkin laista hallitus joutui luopumaan.

– Euroopan unioni on ryhtynyt aktiivisesti estämään haitallista verovälttelyä. Jutta Urpilaisen (sd.) ministerikaudella Suomi oli aloitteellinen, mutta nykyään enää haluton perässähiihtäjä, Suuren valiokunnan jäsen Timo Harakka luonnehtii.