Tavoitteemme EU:ssa

EU tarvitsee yhteisen työllisyyssopimuksen.

EU:n budjettia on uudistettava niin, että resurssien lisäyksen painopiste on innovaatioissa, tutkimuksessa ja tuotekehityksessä.

Säätelemättömät rahoitusmarkkinat on sidottava selviin säännöksiin.

Työntekijöiden oikeudenmukainen ja ihmisarvoinen kohtelu on tärkeimpiä tavoitteitamme. Työehtojen ja palkkojen on oltava työehtosopimusten mukaiset. Samasta työstä on maksettava samaa palkkaa.

Puolustamme EU:ssa työntekijöiden sosiaalisia oikeuksia. Vastustamme ylipitkiä työviikkoja.Yhteisillä työmarkkinoilla ei kilpailukykyä saa edistää työntekijöiden etuja polkemalla.

Kuluttajien oikeuksia on vahvistettava mm. riittävällä kilpailulla ja riittävillä tuotemerkintätiedoilla. Terveyden ja turvallisuuden on oltava tärkeämpiä kuin voiton tavoittelu. EU:n kuluttajapolitiikka ei saa heikentää niiden maiden lainsäädäntöä, joissa on yhteisiä normeja korkeampi kuluttajansuoja.

Ilmastonmuutoksen torjunta on tämän ja tulevien sukupolvien tärkein tehtävä. EU:n on johdettava kansainvälisiä ilmastoneuvotteluja, jotta YK:n ilmastokokouksessa saadaan aikaan päästöjä 30 % vuoteen 2020 vähentävä, kattava sopimus. Kustannukset on jaettava sosiaalisesti oikeudenmukaisesti.