”Tasa-arvo toteuduttava yksin elävien arjessa”

Kansanedustaja Päivi Lipponen perään kuuluttaa tasa-arvoisuuden toteutumista yhden hengen kotitalouksissa.

– Yhden hengen kotitalouksien määrä on kasvanut merkittävästi. Suomen mittakaavassa yhden hengen asuntokuntien osuus oli noin 40 prosenttia vuonna 2009. Helsingissä on noin 300 000 asuntokuntaa, joista puolet on yhden hengen asuntokuntia, Lipponen selventää yksin elävien määrää.

Yksin elävien määrä muodostuu suurelta osin yli 75 –vuotiaista leskinaisista. Tässä näkyy siis myös väestön ikääntyminen ja sen mukana tulevat haasteet mm. palvelujen tarpeessa.

– Kun hyvinvointiyhteiskunnan palveluita mietitään uudelleen, on tärkeätä huomioida yhden hengen kotitalouksien erilaiset tarpeet. Esimerkiksi kotona tapahtuva hoito ja omaishoitajuus ovat asioita, jotka eivät sovellu yksin elävien elämäntilanteeseen, Lipponen korostaa.

Yksin elävien elämää varjostavat myös taloudelliset paineet.

– Yksin asuvalle elämä koituu myös rahallisesti paljon kalliimmaksi kuin parisuhteessa tai perheen kanssa elävällä. Kaikki kustannukset tulevat itselle eivätkä ne jakaannu kenenkään toisen kanssa. Tämä näkyy valitettavan usein toimeentulotukiasiakkaissa, sillä valtaosa toimeentulotukea hakevista on yksin eläviä – jopa 77,4 prosenttia Helsingissä vuonna 2009, Lipponen toteaa.

Helsingin tasa-arvotoimikunta järjestää yhden kotitalouksia ja niiden palvelutarpeita koskevan seminaaritilaisuuden 19.10. klo 18.30 alkaen Kallion kirjaston monitoimitilassa. Puhujina ovat kansanedustaja, tasa-arvotoimikunnan puheenjohtaja Päivi Lipponen ja Suomen yksinelävien ry:n puheenjohtaja, diakoni Raija Eeva.