Tarja Filatov: Talous, työllisyys ja kuntapalvelut politiikan keskiössä

– SDP on työn ja oikeudenmukaisuuden liike. Politiikassaan SDP:n on kyettävä valitsemaan välineet, jotka vahvistavat työllisyyttä ja oikaisevat karkaamaan päässyttä tulonjakoa, SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov sanoo.

Filatov puhui Nummelassa SDP:n eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa.

Filatovin mukaan alkavan syksyn kolme isoa poliittista kysymystä ovat talouden hallinta ja tulonjaon oikeudenmukaisuus, työllisyyden vahvistaminen sekä kuntien hyvinvointipalveluiden turvaaminen.

– Valtion ja kuntien talous on nähtävä yhtenä julkisen talouden kokonaisuutena. Ei ole erikseen valtion ja kuntien velkaa tai valtion ja kuntien veroja. Samat ihmiset asuvat kunnissa ja valtakunnassa. Samat ihmiset maksavat verot ja velan, Filatov totesi.

Filatov katsoo, että porvaripolitiikka on yleensä valmis kantamaan vastuuta työllisyydestä ja ponnistelemaan sen eteen, mutta työttömyyden hoitamisen se jättää liian herkästi markkinoiden armoille tai yksilöiden omalle vastuulle.

Filatov peräänkuulutti uutta kestävää teollisuuspolitiikkaa, koska Suomi ei elä pelkästään kotimarkkinoilla, vaan vientiteollisuus on vaurautemme perusta.

– Päivähoidon, koulutuksen, terveydenhuollon ja vanhustenhoivan saatavuus ja laatu on voitava turvata koko maassa. Tämä vaatii koko yhteiskunnan tulopohjasta huolehtimista. Tarvitaan vahvoja peruskuntia sekä vallan, vastuun ja rahoituksen tasapainoa. Palveluketjut ja rakenteet on uudistettava ja vaikuttavuutta parannettava.