Tarja Filatov: Hallituksen kehysriihessä paljon korjattavaa

Hallitus joutuu arvioimaan talouspolitiikkansa täysin uudelleen tiistain kehysriihessä.

– Toivottavasti hallituksella on kanttia korjata muun muassa työvoimapolitiikan ja aikuiskoulutuksen voimavaroja reilusti ylöspäin, sanoo SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov. Hän puhui Turengin sosialidemokraattien tilaisuudessa sunnuntaina.

Filatovin mukaan edellisestä lamasta on syytä ottaa oppia ja ymmärtää, että työttömyyden nousu tapahtuu helposti.
– Sen vähentäminen on kuitenkin vaikeaa, vaikka kasvu lähtisikin liikkeelle ja työpaikkoja alkaisi syntyä runsaammin.

Hallitus teki ohjelmansa nousukauden huumassa ja leikkasi roimasti aikuiskoulutukseen tarvittavia rahoja. Filatov vaatii korjausliikettä.
– Ilman lisäresursseja ministerien puheet lomautettujen kouluttamisesta ja työttömien mahdollisuudesta päivittää osaamistaan jäävät tyhjäksi saippuakuplaksi.

Filatov muistuttaa, että kunnissa lähes kaikki rahat käytetään työhön: päivähoidon, koulutuksen, vanhusten ja sairaiden hoivaan.
– Hallituksen on tultava vastaan kuntia verotulomenetyksien osalta ja parannettava yhteisöveron jako-osuutta kuntien eduksi sekä lisättävä hoivan rahoitusta. Myös kuntien verotulopohjaa on laajennettava.

Lisävoimavaroja tarvitaan jo tänä vuonna, muuten kunnissa joudutaan lomauttamaan, leikkaamaan palveluja ja nostamaan veroja. Filatov muistuttaa, että yksityisellä puolella lomautetaan kysynnän vähentyessä. Lomauttaminen kunnissa on sen sijaan hölmöläisten puuhaa, koska terveydenhoidon ja vanhustenhoivan tai lasten palvelujen kysyntä ei vähene, vaikka rahat vähenevät.

– Päinvastoin, lomautukset saattavat synnyttää pienten terveydenhuollon kulujen sijaan suuria kuluja, jos vaivat hoitamattomina pahenevat.

Myös valtion tulopohjaa on Filatovin mielestä laajennettava, muuten tulot eivät riitä.