Talvivaaran epäonnistumisista tarvitaan kansallinen selvitys

SDP:n varapuheenjohtaja Eero Vainion mielestä Talvivaaran kaivos on Suomen teollisuuden suurin murheenkryyni.

– Mahtipontisia toiveita uudesta suomalaisesta menestystarinasta suunnitteluvaiheessa synnyttänyt Talvivaara on osoittautunut kriittisimmiltä osiltaan amatöörien tuherteluksi, ja toistuvien ympäristörikkeiden myötä niin Sotkamon luonto kuin kansallisen kaivosteollisuuden maine on tullut raiskatuksi, harmittelee Vainio.

Vainio esittää, että Talvivaaran epäonnistumisista laaditaan tulevaisuutta varten kattava kansallinen selvitys, jossa koko prosessi perataan lävitse alkaen lupaprosessista, kaivoksen suunnittelusta sekä viranomaisten toiminnasta eri vaiheissa.

– Talvivaaran kaivos on syyllistynyt toistuviin ja vakaviin ympäristörikkomuksiin, joista toipuminen voi viedä luonnolta pidempään kuin mitä me elämme. Pohjois-Suomi elää suurelta osin matkailusta, metsästä ja malmista. Mikään näistä toimialoista ei saa haitata toisten toimialojen toimintaa yhtään enempää kuin on pakko.

– Malmi ei ole näistä edes eniten työllistävä sektori, mutta sen negatiiviset seurannaisvaikutukset ovat suurimmat ja pysyvimmät. Siksi kaivosteollisuuden tulisi toimia erityisen hyvin, ei erityisen huonosti. Kallioperässä olevaa kansallisvarallisuutta ei pidä – saati tarvitse- tuhlata hätäisesti, eikä ainakaan tällä tavalla hutiloiden.

– Näköjään on myös syytä muistuttaa siitä, että jokaisen paljonkin työllistävän yrityksen on noudatettava sitä koskevaa lainsäädäntöä, koskee lainsäädäntö sitten ympäristöä tai työsuojelua. Jotta tulevaisuuden virheiltä vältyttäisiin, on Talvivaaraan liittyvistä ympäristötoimista syytä laatia kansallinen selvitys. Tämä olisi samalla myös opiksi koko maalle.

PS. Mitä tekee Vihreä ympäristöministeri Niinistö sen eteen, ettei Suomesta tule uusi Kongo kaivosteollisuuden ympäristövalvonnan ja lainsäädännön suhteen?