Talousvaliokunnan sd-edustajat: Sähköistämistuki on tärkeä askel kohti fossiilitonta tulevaisuutta

Eduskunta hyväksyi tänään istunnossaan energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuen. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan jo tänä kesänä, mikäli Euroopan unionin komissio on hyväksynyt lakiehdotukseen sisältyvän valtiontuen. Sähköistämistuki on tärkeä, konkreettinen toimenpide, jolla Suomi ottaa askeleen kohti fossiilivapaata tulevaisuutta ja myös tärkeä osa huoltovarmuuden edistämistä, toteavat SDP:n talousvaliokunnan jäsenet Matias Mäkynen, Tuula Väätäinen, Raimo Piirainen ja Hussein al-Taee.

– Energia on teollisuuden tärkeimpiä kustannustekijöitä ja sen vuoksi edullisen, päästöttömän sähkön saatavuus on olennaista, jotta saavutamme ilmastotavoitteet ja turvaamme teollisuutemme kilpailukyvyn. Uusien teollisten investointien kannalta tärkeintä on lisätä päästöttömän sähkön tuotantoa nopeasti, toteaa Matias Mäkynen.

Sd-ryhmä korostaa sähköistämisen tuen olevan erityisen tarpeellinen ja ajankohtainen juuri nyt, kun Venäjältä tuodusta fossiilisesta energiasta on päästävä eroon nopeasti.

– On tärkeää, että niin yritysten kuin koko yhteiskuntamme kannalta toimintaympäristö voidaan pitää vakaana ja ennustettavana. Siksi fossiilienergian tuontiriippuvuudesta on päästävä eroon nopeasti, mutta samalla teollisuuden kilpailukykyä vaarantamatta, huomauttaa Tuula Väätäinen.

Sähköistämistuki korvaa vuonna 2021 päättyneen päästökauppakompensaation, jonka korvaaminen uudella ohjaavammalla tukimallilla on tervetullut uudistus.

– Päästöjen vähentämisessä yritykset ovat aivan keskeisessä roolissa. Myös elinkeinoelämä on laajasti sitoutunut päästövähennyksiin ja EU:n ilmastotavoitteiden kiristämiseen, mutta erilaisia tukimuotoja kuitenkin tarvitaan siirtymävaiheessa. Sähköistämistuki onkin jälleen uusi kädenojennus yrityksille, toteaa Raimo Piirainen.

Talousvaliokunnan sd-ryhmä huomauttaa, että hallituksen asettamat kunnianhimoiset ilmastotavoitteet eivät itsessään vähennä päästöjä, vaan tarvitaan juuri tämänkaltaisia konkreettisia uusia toimenpiteitä sekä tietysti päästöttömiä toimintoja ja teknologiaa, joilla tavoitteisiin päästään askel kerrallaan.

– Yrityksiä tuetaan kuluvalla hallituskaudella monin tavoin vihreän siirtymän edistämisessä. Sähköistämistuki on tärkeä lisäys näihin toimenpiteisiin, joista yksi on hallituksen jo toteuttama teollisuuden sähköveron lasku EU:n minimitasolle, muistuttaa Hussein al-Taee.